ספורטאים

כאבי ברכיים אצל ספורטאים

כאבי ברכיים

מהם כאבי ברכיים אצל ספורטאים?

הברכיים שלנו הינם המפרקים הגדולים ביותר בגופנו. הן נושאות במרבית משקל הגוף שלנו ונעות בתדירות גבוהה במהלך היום, ובעיקר כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית. כשאנחנו רצים וקופצים בזמן ספורט נוצר עומס רב על הברכיים. כתוצאה מהעומס על מפרק הברך, עלולים להופיע כאבי ברכיים. כאבי הברכיים, השכיחים מאוד בקרב ספורטאים יכולים להופיע באזורים שונים של הברך כמו בצד הפנימי או החיצוני של הברך, בקדמת הברך, מסביב, מעל ומתחת לפיקת הברך וכן ספורטאים עלולים לסבול מכאבים בזמן הכיפוף של הברך ומאחורי הברך. (1)

מדוע מופיעים כאבי ברכיים אצל ספורטאים

קרע של הרצועה הצולבת הקדמית

הרצועה הצולבת מחברת בין עצם השוקה לעצם הירך. קרע של הרצועה הצולבת הקדמית בברך עלול להתרחש בזמן פעילות גופנית המערבת שינויים חדים בתנועה, כמו משחקי כדורסל, כדורעף  וטניס. כאשר אנו מבצעים עצירה פתאומית בזמן הפעילות הגופנית ומסובבים את הברך בתנועה חדה, הרצועה עלולה להיקרע. כשהרצועה נקרעת ניתן לשמוע קול פצפוץ, ולאחר מכן הברך צפויה להתנפח ולכאוב בזמן הליכה. (2)

קרע במיניסקוס

המיניסקוסים הם איברים בצורת סהרון (ירח) שממוקמים במדור החיצוני והפנימי של הברך. הם עשויים רקמה סחוסית והתפקיד שלהם הוא לשמש כבולמי זעזועים, להפחית את החיכוך בברך ולפזר את המשקל. קרע במיניסקוס בקרב ספורטאים עלול להתרחש כתוצאה מטראומה (פציעה) במהלך הפעילות הגופנית. (3) אצל כדורגלנים למשל, תופעת הקרע במיניסקוס נפוצה מאוד משום שהם נוטים לספוג חבלות בברכיים במהלך משחק הכדורגל. (2)

הופעה של כאב חדש

סבלתם בעבר מכאבי ברכיים, גיליתם את מקור הבעיה וטיפלתם בה עד שעברה וכעת הכאבים חזרו בשנית? ובכן, רובינו נחשוב במצב הזה באופן טבעי כי מדובר על אותה בעיה, אבל המציאות מראה שזה בהחלט לא תמיד כך. לפני שאתם מתחילים לנסות ולטפל בעצמכם בשנית באותן הדרכים חשוב לגשת לרופא המשפחה שלכם וללכת להיבדק אצל אורטופד על מנת להבין אם אכן מדובר על אותה הבעיה או שיש סיבה אחרת לכאבים.

טיפול בכאבי ברכיים בקרב ספורטאים

דרכי הטיפול בכאבי ברכיים אצל ספורטאים הן רבות ומגוונות, אך לפני שניתן יהיה להתאים טיפול נכון יש לאבחן את הבעיה בצורה מדויקת. לאחר שמבינים את מקור הכאב, ישנם כמה אפיקים שניתן לבחור בהם ופעמים רבות הדבר הנכון הוא לשלב יותר מטכניקה אחת. לעיתים מנוחה ארוכה תפתור את הבעיה ובמקרים אחרים יש צורך בהתערבות משמעותית יותר. ישנם מקרים בהם הטיפול היעיל ביותר הוא פיזיותרפיה מותאמת באופן אישי ושימוש בתוספי תזונה לשיקום הברך, ובמקרים בהם מדובר על כאבים חזקים יש מקום לשקול שימוש במשככי כאבים. כמו כן ישנם מקרים בהן האפשרות היחידה והטובה ביותר היא התערבות ניתוחית מסוגים שונים. חשוב להבין כי הגישה הקונבנציונלית והגישה האלטרנטיבית אינן סותרות אחת את השנייה ולפעמים שילובן הוא זה שיביא לתוצאות הטובות ביותר.  

טיפים למניעת כאבי ברכיים אצל ספורטאים

נכון, כאבי ברכיים אצל ספורטאים זה דבר נפוץ וחשש שקיים אצל כל ספורטאי, אבל זה לא אומר שלא ניתן למנוע אותן ולהוריד את הסיכונים אליהם למינימום. הנה כמה דרכים בהן ניתן לעשות זאת:

חימום ומתיחות לפני האימון

ספורטאים הם מטבעם אנשים לא עצלנים, אבל נראה שכאשר מדובר בחימום המפרקים ומתיחות לשרירים לפני ואחרי אימונים, דווקא שם הם מגלים עצלנות. פגיעות שונות בגוף ובפרט בברכיים ובמפרקים השונים הן נפוצות הרבה יותר ללא חימום נאות של הגוף. לעומת זאת, כשהפעילות הגופנית המאומצת מתחילה כשהגוף כבר חם הסיכון לפציעות פוחת משמעותית. בנוסף, מתיחות לאחר האימון יעזרו לגוף להתאושש מהר יותר.  

השתמשו בנעליים מתאימות

אין מקום להתפשרות על הנעליים איתן אתם מתאמנים. חשוב שהנעל תהיה מתאימה למבנה הרגל הספציפי שלכם ושהיא מספקת תמיכה ראויה. כמו כן מומלץ בהחלט לקנות נעליים שמתאימות לסוג הספורט בו אתם עוסקים (כך למשל, נעלי כדורסל ונעליים של רצי מרתון אלו דברים שונים לחלוטין). 

חזקו את שרירי הברך והליבה

עומס על הברכיים באימונים הוא הסיבה בעיקרית לסוגי הפציעות השונות. חיזוק שרירי הירך והליבה יקל באופן משמעותי על העומס הזה, יעזור לייצוב עמוד השדרה והברכיים ויוריד לחץ משמעותי ממפרק הברך.

אל תחששו לחבוש את הברך כשצריך

ולא רק לאחר פציעה. ישנם סוגים רבים של תחבושות מצוינות לספורטאים שעוזרות לקבע את הברך ולתת לה תמיכה טובה שתפחית את הסיכון לפציעות ושחיקה. 

היו קשובים לגוף שלכם

מרגישים כאב מוזר שעוד לא חוויתם (אפילו אם הוא חלש)? חווים ירידה לא מוסברת בביצועים? הקול הפנימי אומר לכם שאימון מסוים הוא יותר מדי בשבילכם? אל תתעלמו מכל הסימנים הללו. עדיף לעצור, לבדוק מה המקור לכל השינויים הללו ולאחר שרואים שהכל בסדר אפשר לחזור לפעילות רגילה. האפשרות השנייה להמשיך עשויה להביא לבעיה חריפה יותר שתחייב טיפול מורכב יותר ואף עלולה להשבית אתכם לזמן ארוך. 

כיצד קולגן פלוס יכולים לסייע לכאבי הברכיים של ספורטאים?

מחקר שפורסם לאחרונה, מצא שנטילת תוספי תזונה המכילים פפטידים מסוימים של קולגן מסייעים להפחתה משמעותית בכאבי ברכיים אצל ספורטאים. המחקר נערך בקרב 180 גברים ונשים בגילאי 18-30 העוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע וסובלים מכאבי ברכיים. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי, כשחברי קבוצה אחת קיבלו 5 גרם פפטיד קולגן בעוד שחברי הקבוצה השנייה קיבלו פלצבו. תוספי תזונה לספורטאים של חברת "קולגן פלוס" כמו קולגן פלוס Essential, Premium ומוצרי קולגן פלוס לספורטאים שמטרתם לשקם את הגוף לאחר אימון, מכילים את אותם פפטידים שניתנו לנחקרים. לאחר 12 שבועות נבדקו כאבי הברכיים של הנבדקים בזמן תנאי מנוחה ולאחר פעילות גופנית שכללה 20 סקוואטים. השינויים בתחושת הכאב הוערכו באמצעות סולם ניתוח חזותי ובאמצעות בדיקה גופנית על ידי רופא של מפרק הברך.

תוצאות המחקר

לפי תוצאות המחקר, הנבדקים שנטלו את תוספי התזונה סבלו פחות מכאבים בברכיים לעומת הנבדקים שקיבלו את הפלצבו. בכך המחקר הוכיח כי נטילת תוספי תזונה המכילים פפטיד קולגן הובילה להפחתה מובהקת בכאבי הברכיים הקשורים לפעילות גופנית.

כידוע, פעילות גופנית היא חשובה מאין כמוה – היא עוזרת לנו להתחטב, להעלות מסת שריר, לשמור על הבריאות שלנו ומסייעת לנו להרגיש טוב יותר. יחד עם זאת, פעילות גופנית מאומצת עלולה לגרום להתפתחות של כאבי ברכיים. לכן, הנה כמה טיפים לאימון נכון: יש להקפיד על בניית תכנית אימונים המותאמת למצבכם הגופני, ובלווי איש מקצוע מנוסה ובעל הסמכה. חשוב מאוד לוודא שאתם מבצעים את האימון והפעילות הגופנית בצורה נכונה ולא יוצרים עומס יתר על הגוף. במהלך האימון יש להקפיד על יציבה נכונה, לצמצם תנועות חדות ופתאומיות ככל שניתן ולבצע נחיתות רכות לאחר קפיצות. כדי להימנע מעומסים המובילים לפציעות וכאבי ברכיים, מומלץ לחלק את תכנית האימון לפי עבודה על קבוצת שרירים אחרת בכל יום. בנוסף, יש להקדיש זמן למנוחה בין תרגיל לתרגיל כדי לאפשר לגוף להתאושש, ולהקפיד על שינה טובה של 8 שעות בלילה. מומלץ מאוד לצרוך תזונה נכונה המכילה את כל אבות המזון, מינרלים ויטמינים וליטול תוספי תזונה קולגן. תוספים אלו מסייעים לשיפור הביצועים והתאוששות מהירה לאחר אימון, מחזקים את רקמות החיבור בגוף, את הגידים והרצועות, משפרים את הגמישות והתנועתיות, משקמים את סחוסי המפרקים, משפרים את כוח השריר, מסייעים בהחלמה מפציעות ספורט ומסייעים למנוע פציעות ספורט וכאבי ברכיים.

לסיכום

מפרקי הברכיים הם אלו האחראים על נשיאת משקל הגוף שלנו ובגלל שהם עובדים שעות נוספים אצל ספורטאים, כאבי ברכיים הם דבר נפוץ בהחלט. זכרו כי ישנו טיפול מתאים לכל בעיה בברכיים הגורמת לכאבים, ובמידה ואתם מרגישים שמשהו איננו כשורה מומלץ לגשת לייעוץ רפואי בהקדם האפשרי. כמו כן חשוב מאד לזכור שעל ידי רכישת הרגלים נכונים אפשר להפחית את הסיכון לכאבי ברכיים וחשוב מאד להקשיב לגוף שלנו ולא להתעלם מסימנים שמאותתים לנו על כך שמשהו לא תקין.

למען הסר ספק, חברת קולגת פלוס מבקשת להדגיש כי מוצריה אינן תרופות ואין לייחס להן סגולות רפואיות

(1) (2) (3)

שאלות נפוצות - כאבי ברכיים אצל ספורטאים

כאבי ברכיים אצל ספורטאים הם ברוב המכריע סימפטום לבעיה כלשהי במפרק הברך או בסחוס. זה יכול לקרות כתוצאה משחיקה של הדרך לאורך זמן בעקבות הפעילות הגופנית ולאחר חבלה נקודתית בברך.

ישנן סיבות רבות לכאבים בברך בקרב ספורטאים. הסיבות הנפוצות הן קרע של הרצועה הצולבת הקדמית, קרע במיניסקוס ושחיקת סחוס בברך.

ראשית יש לאבחן את מקור הכאב ולאחר מכן יש להתאים טיפול – מנוחה, תרופות, תוספי תזונה, פיזיותרפיה, ניתוח, טיפולים משלימים או שילוב של כמה טכניקות יחד.

קולגן הוא חלבון שאחראי בין היתר על איכות המפרקים, הגידים, הסחוס והעצמות ומרבית האנשים סובלים מחוסר שלו. החזרת כמות הקולגן התקינה לגוף עשויה לשקם מפרקים כואבים שנפגעו ולהקל באופן משמעותי על הכאב.

יש להקפיד על תזונה נכונה ובעיקר על כמות חלבונים מספקת, להקפיד על שמונה שעות שינה בכל לילה. לקחת מנוחה ארוכה בין אימון לאימון וללמוד טכניקות אימון נכונות על מנת שלא ליצור עומס לא תקין על המפרקים.