תוספי תזונה

שחיקת סחוס בקרב ספורטאים

טיפול בשחיקת סחוס לספורטאים

שחיקת סחוס אצל ספורטאים היא בעיה נפוצה ומוכרת. התופעה יכולה להתחיל מכאב עמום שמתגבר עם הזמן, עד כדי פגיעה במהלך החיים התקין כמו פגיעה ביכולת ההליכה וכאבים עזים במהלך אימון. את שחיקת הסחוס ניתן למנוע מבעוד מועד, וגם לטפל בתופעה לאחר שכבר החלה. במאמר הבא נבין איך שומרים על הסחוסים משחיקה ואיך מטפלים בשחיקת סחוס קיימת.

מהו סחוס? 

סחוס הוא בעצם שם כולל למבנה סחוסי שלם שמורכב ממספר שכבות וממוקם בין עצמות ומפרקים, ומהווה חלק בלתי נפרד ממבנה העצמות ורקמות החיבור. הסחוס בנוי מחלבון קולגן, חלבון אלסטין (שאחראי על תכונות אלסטיות של רקמות החיבור ומאפשר להן לחזור לצורתן לאחר הפעלת עומסים), וסיבים שונים. לסחוס תפקיד חשוב בתפקוד תקין של הגוף, ביכולת לנוע בחופשיות ללא כאבים, בבלימת זעזועים ובהגנה על העצמות מפני פגיעות. ניתן למצוא את הסחוס בין עצמות, בין מפרקים, בגידים, באוזניים, באף, במערכת הנשימה, במבנים המורכבים מחוליות כמו עמוד השדרה, ועוד. הסחוס למעשה משחק תפקיד חשוב בהבטחת תפקוד תקין של הגוף ובהבטחת יכולת תנועה בלתי מוגבלת.

כיצד נוצרת שחיקת סחוס?

הסחוסים הם איברים בגוף הנשחקים באופן טבעי בכל שלב בחיים ונבנים מחדש באמצעות קולגן ואלסטין שהם סוג מסוים של חלבון. בקרב ספורטאים המפעילים לחץ ומשקל באופן קבוע על מפרקים שונים בגוף וכן אצל מבוגרים שאצלם קצב ההתאוששות של הסחוס הולך ויורד עם השנים, הסחוס המתאחה הוא איכותי וחזק הרבה פחות וסופח הרבה פחות מים. כך בעצם סיבי הקולגן המרכיבים אותו מתחילים להתפורר אט אט ומבנה הסחוס החזק מתערער. החלקים של הסחוס המתפורר נספגים באזורים מסוימים בקרבת המפרק וזה למעשה מה שגורם לעיתים לתגובה הדלקתית אך חשוב לדעת שבניגוד למחלות פרקים דלקתיות אחרות מדובר לרוב על דלקת קלה שבדרך כלל לא גורמת לנזק ממשי (1)

מה עלול לגרום לשחיקה של הסחוס?

שחיקת סחוס יכולה להיגרם מכמה סיבות, ובקרב כל רחבי האוכלוסייה. ספורטאים סובלים יותר מאחרים משחיקת סחוס, בגלל הסיבות שנפרט כעת.

פגיעה ממושכת – פגיעות ופציעות קטנות יחסית שנגרמות מעת לעת לאורך זמן וגורמות לנזק מצטבר. ניתן לראות את התופעה אצל אנשים שחולים במחלות הקשורות בהידלדלות הסחוס, או אצל ספורטאים ובעיקר כאלה המתאמנים באימונים המאופיינים בעצימות גבוהה.

פגיעת חבלה – פגיעות ופציעות ברמות שונות שפוגעות ישירות בסחוס וגורמות לחבלה מקומית. מכה בעוצמה גבוהה יכולה לגרום נזק רב לסחוס באזור הנפגע, וגם מכה קטנה באזור יכולה להשפיע על קצב שחיקת הסחוס והפגיעה בו בטווח הארוך.

מצבים נוספים – סיבה נוספת לשחיקת הסחוס היא ירידה בכמויות הקולגן בגוף. הגוף מייצר קולגן באופן טבעי, והחל משנות ה-30 קצב הייצור שלו יורד בהתמדה, ללא צריכה של קולגן ממקור חיצוני יכול להיווצר מחסור בקולגן וכתוצאה מכך פגיעה במבנה הסחוס לאורך זמן. זו גם הסיבה שתופעת שחיקת הסחוס אופיינית גם בקרב הגיל השלישי ולא רק בקרב ספורטאים, ולכן גם אם לא עוסקים בספורט ניתן לסבול משחיקת סחוס בגיל מאוחר.

בשחיקת סחוס ניתן לטפל באמצעות טיפול נכון, והוא מתאים גם לספורטאים וגם לאוכלוסיית הגיל השלישי שסובלת מאותה תופעה.

איך יודעים שאנחנו סובלים משחיקת הסחוס?

שחיקת סחוס תתחיל בכאבים קלים, שיתגברו עם הזמן ויפגעו ביכולת התפקוד והתנועה, באדמומיות ונפיחות מקומית באזור הפגוע ובקושי כללי בהליכה ובתנועה.

שחיקת סחוס: טיפול ומניעה 

כיום קיימים טיפולים רבים בשוק שמציעים הפחתה בסימנים ושיפור במצב הסחוס, כמו כדורים, תוספי תזונה, משחות, זריקות, ניתוחים ואפילו השתלת רקמות סחוס.
מאחר שקולגן מהווה מרכיב עיקרי במבנה הסחוס, חקרו ועמלו חברת ג'ליטה הגרמנית בשיתוף חברת קולגן פלוס למציאת הנוסחה המנצחת של קולגן, שיכולה לשפר אימונים של ספורטאים, למנוע שחיקת סחוס ולעודד חידוש טבעי שלו בצורה היעילה ביותר, והיא אבקת קולגן לספורטאים.
אבקת קולגן לספורטאים הוכחה מחקרית כיעילה למניעת פציעות ושיפור בהחלמה של רקמות חיבור לאחר אימון, בשיפור כוח השריר ועליה בכוח המתפרץ, בשיקום סחוסי המפרקים ושיפור משמעותי במצב מפרקים קיים. נוסף על כך, מנה יומית אחת כוללת פפטיד 10 גרם + 100 מ”ג ויטמין C ומוגדרת כמינון גבוה במיוחד שהוכח כיעיל במחקרים.

אבקת קולגן לספורטאים בעלת אישורי בטיחות ועומדת בתקנות מחמירות, מאושרת על ידי משרד הבריאות הישראלי, משרד הבריאות האירופאי וה-FDA.
האבקה הינה טבעית לחלוטין וללא תופעות לוואי, ועל כן נוחה וידידותית למשתמש.

לסיכום

שמירה על מצב הסחוס ומניעת השחיקה שלו חשובה לכל אדם, אך כל ספורטאי צריך לקחת את הסיכון בחשבון ולמנוע מראש את שחיקת הסחוס. צריכה של אבקת קולגן איכותית תוכל לסייע במניעת שחיקת הסחוס ובטיפול בשחיקת סחוס קיימת, אצל ספורטאים בפרט ואצל האוכלוסייה בכלל. מניעת וטיפול בשחיקת סחוס תוכל למנוע פגיעה עתידית בתפקוד ובאיכות החיים, ביכולת התנועה, וגם ביכולת לבצע כושר גופני על בסיס קבוע.

מקורות

(1)

שאלות נפוצות על שחיקת סחוס

סחוס הוא השם הכולל למבנה בגוף המורכב ממספר שכבות ונמצא בין העצמות למפרקים. לסחוס הבנוי מחלבוני קולגן ואלסטין יש תפקיד חשוב ביכולת התנועה של הגוף, בלימת זעזועים והגנה על העצמות מפני חבלות.

שחיקת סחוס נוצרת לאורך זמן, בדרך כלל אחרי לחץ המופעל על הסחוס במשך זמן ארוך, וזוהי הסיבה שהתופעה שכיחה במפרקים עליהם מופעל לחץ רב כמו הסחוס בברכיים.

שחיקת סחוס עלולה להיגרם על ידי פגיעה ממושכת אורך זמן כמו לחץ המופעל על הסחוס בפעילות גופנית, על ידי חבלות ופציעות בסחוס עצמו ובשל מחסור בקולגן בגוף שהוא אבן הבניין העיקרית והחשובה של הסחוס.

בשל שחיקת הסחוס העצמות והמפרקים מתקרבים זה לזה, מה שגורם לכאב גדול ולאי נוחות. הסחוס גם אחראי על יכולת התנועה שלנו וכאשר הוא נשחק זה לרוב יביא לירידה ביכולת התנועה ותנועה שתלווה גם היא בכאבים עזים.

כאבים בפרק, בעיקר כאשר מופעל עליהם משקל כבד, נוקשות במפרק המשתחררת רק לאחר חימום, מראה פרקים גדול ונפוח, חריקות במהלך התנועה, רגישות במגע ודלקות לעיתים – כל אלו תסמינים שעשויים להצביע על שחיקת סחוס וחשוב לבדוק את העניין אצל הרופא.

ישנן דרכים שונות לטיפול בשחיקת סחוס וכל מקרה הוא לגופו  – החל משינויי תזונה וירידה במשקל, דרך פיזיותרפיה, טיפולים משלימים ותוספי תזונה המכילים את החומרים הנדרשים לשיקום הסחוס ועד לטיפולים תרופתיים לשיכוך הכאב, תרופות אנטי דלקתיות וסטרואידים. בחלק מן המקרים תדרש התערבות ניתוחית. 

ניתן למנוע שחיקת סחוס באמצעות פעילות גופנית מבוקרת להפעלת המפרקים, שמירה על משקל גוף תקין, שמירה על בריאות הגב והקפדה על מנוחה אצל ספורטאים ומי שעובדים בעבודות פיזיות.