ביוטי

פנים חלקות: אלו תרופות הסבתא המומלצות

אישה מורחת קרם על עור הפנים שלה

התעוררתן לבוקר חדש וניגשתן בשמחה להביט במראה. אלא שאז החיוך שלכן ירד מהפנים כשגיליתן חבר חדש על פניכן – חצ'קון גדול בדיוק במרכז המצח. לפני שאתן נכנסות להיסטריה, במאמר זה תוכלו למצוא הצעות רבות לתרופות סבתא שיעזרו לכן להיפטר מהפצעונים ולהשיג עור פנים חלק ויפה.

למה עור הפנים לא תמיד חלק?

שינויים הורמונליים

שינויים הורמונליים המתרחשים בגיל ההתבגרות, לפני מחזור, בתקופת גיל המעבר, בתקופת ההיריון או לאחר לידה, גורמים לחוסר האיזון בין ההורמון אסטרוגן לבין ההורמון פרוגסטרון. כתוצאה מכך עלולים להתפתח פצעונים. למעשה, תופעת האקנה שנגרמת בשל שינויים הורמונליים נפוצה פי 5 אצל נשים לעומת גברים. (1)

פעילות יתר של בלוטות החלב

בלוטות החלב אלו בלוטות הנמצאות בשכבת הדרמיס (השכבה הפנימית של העור) המפרישות חלב. זהו חומר שומני שהתפקיד שלו הוא לשמן את העור. כאשר ישנה פעילות יתר של בלוטות חלב, הבלוטות מפרישות שומן רב המתערבב עם תאי העור המתים. כתוצאה מכך בלוטות החלב נסתמות ועלולים להופיע פצעונים. פעילות היתר של בלוטות החלב מתרחשת בדרך כלל בגיל ההתבגרות, אבל יכולה להתרחש גם בגילאים מבוגרים. (2)

גנטיקה

פעמים רבות אפשר להאשים את הגנטיקה בהופעתם של פצעונים. אמנם אין גן ספציפי שגורם לפצעונים, אבל קיימת נטייה תורשתית לייצור רב מדי של סבום (החלב אותו מפרישות הבלוטות). אם ההורים שלכן סבלו מפצעונים ואקנה, יש סיכוי רב שגם אתן תיאלצו להתמודד עם התופעה. (1)

מתח נפשי

חיי היום יום המלחיצים והעמוסים של רבות מאיתנו, גובים מחיר נפשי שבא לידי ביטוי בהופעת פצעונים. רמות סטרס גבוהות עלולות לגרום להופעתם של פצעונים ולהחמרה של פצעונים קיימים, ומדובר למעשה במעגל הרסני: אנחנו נלחצות, על העור מופיעים פצעונים, ואז אנו נלחצות מהפצעונים מה שעלול להוביל להחמרתם. (1)

תזונה לקויה

האוכל שאנחנו אוכלות משפיע לא רק על הגזרה שלנו, אלא גם על מראה העור. אכילה של מזונות עתירי שומן וסוכר, פחמימות ריקות כמו חטיפים וממתקים, מאכלים עם כמויות גבוהות של שומני טראנס כמו מרגרינה ומזונות מעובדים כגון נקניקיות – כל אלו עלולים לגרום להתפתחות של פצעונים. (3)

נזקי הסביבה

לצערנו, תנאי הסביבה שלנו לא תמיד עושים חסד עם העור. חשיפה לקרינת השמש, זיהום אוויר ומזג אוויר קיצונים עלולים לפגוע בהגנה הטבעית של העור ולהוביל לפצעונים. (1)

הרגלים באורח החיים

עישון, חוסר הקפדה על ניקוי עור הפנים מדי יום והסרת האיפור, שימוש במוצרי טיפוח המגרים את העור והתעסקות וחיטוט  בפצעים – ההרגלים האלו עלולים לגרום לדלקתיות בעור ולהתפתחות פצעונים. (1)

אז אילו תרופות סבתא מסייעות לשמירה על פנים חלקות?

שינוי בתזונה

כמו שכבר הבנו, תזונה לקויה ללא ויטמינים עלולה להוביל לפצעונים. לכן, חשוב מאוד לעשות שינוי בתזונה שלכן ולהקפיד על תפריט מאוזן הכולל מגוון רחב של ירקות ופירות, שומנים בריאים כמו אבוקדו, אגוזים ושמן זית, מאכלים עם חלבון רזה כמו בשר הודו, דגים וקטניות כגון עדשים, פול ושעועית. בנוסף, עדיף לצמצם אכילה של מוצרי חלב ושתיית חלב. (1)

שתיית מים

מים הם מקור החיים והם גם מסייעים להשיג עור פנים רענן וחלק. הקפידו על שתייה של תשע כוסות מים ביום (ליטר וחצי). המים יעזרו לכן לסער את הרעלים מהגוף וכך לצמצם את הפצעונים. חוץ ממים, מומלץ לשתות גם תה ירוק המכיל חומרים נוגדי חמצון שיתרמו מאוד למראה עור הפנים שלכן. (4)

שינה טובה

העור שלנו מושפע לא אחת מהרגלי השינה שלנו. מחסור בשינה מוביל לכך שהגוף שלנו לא מצליח לנצל כראוי את החומרים המזינים שבו, וישנה זרימת דם איטית יותר ופגיעה במערכת החיסון. לכן, חשוב מאוד לישון שינה מספקת של שמונה שעות בלילה. כך תקומו רעננות והעור שלכן יודה לכן על כך. (5).

 פעילות גופנית

כמו שאמרנו, מתח נפשי הוא אחד הגורמים להיווצרות של פצעונים. אחת הדרכים להיפטר מהמתח הנפשי היא באמצעות פעילות גופנית. ספורט מעודד את הגוף להפריש הורמונים המשפרים את מצב הרוח ומפחיתים סטרס, וכך ניתן להיפטר מהפצעים. (5)

תוספי תזונה קולגן

אחד המרכיבים בגופנו האחראיים למיצוק העור הוא הקולגן. זהו חלבון סיבי המהווה 75% מאבני הבניין של עורנו. עם השנים העור שלנו מייצר פחות קולגן – אחרי גיל 30 אנחנו מאבדים כ-1% עד 1.5% קולגן מדי שנה. כתוצאה מכך העור שלנו מאבד מהגמישות והזוהר שלו ונראה פחות חלק. הפתרון הוא לצרוך תוסף תזונה קולגן שמגביר את הייצור של הקולגן בגוף וכך העור נראה חיוני, חלק וזוהר. (6)

שינוי הרגלים

כדי להיפטר מהפצעונים, חשוב לשנות כמה הרגלים – ראשית, להימנע מחשיפה לשמש. לפני כל יציאה מהבית יש למרוח קרם הגנה עם מסנן קרינה של 30 SPF לפחות. מדי בוקר וערב יש להקפיד לנקות את עור הפנים עם סבון המותאם לסוג העור שלכן. סבון הפנים יעזור לכן להיפטר משאריות איפור, חיידקים ותאי עור מתים שעלולים לגרום לפצעונים. בנוסף לכך, אם אתן מעשנות נסו להיגמל מההרגל הזה. לא רק שהוא מזיק לבריאות שלכן, אלא שהוא גורם לנזקים לעור. הטיפ האחרון הוא להימנע ממגע בפנים. גם כאשר מתפתח לו חצ'קון בפנים, חשוב לעמוד בפיתוי ולא לגעת בו. חיטוט בפצעונים רק יגרום להחמרת המצב ולהתפתחות של פצעונים נוספים. (4)

לסיכום

פצעונים בפנים, יובש והתקלפות בפנים יכולים לגרום לנו לחוסר ביטחון עצמי, לתחושת בושה ופגיעה בדימוי שלנו. יחד עם זאת, זו לא גזירת גורל. אפשר להיפטר מהפצעונים וליהנות מעור פנים חלק, בריא ויפה. תוספי התזונה של קולגן פלוס יסייע לכן לחזק את העור, להחזיר לו את הגמישות והאלסטיות שלו שאיבד עם השנים, והכי חשוב – יחזיר לכן את החיוך כשתביטו במראה. קולגן פלוס היא החברה הוותיקה והמובילה בישראל לתוספי קולגן והיא מתמחה בפיתוח תוספי קולגן למטרות שונות.

מקורות:
(1) (2) (3) (4) (5) (6)