ביוטי, תוספי תזונה

פיגמנטציה – מדוע היא מופיעה ואיך מעלימים אותה?

נערה עם פיגמנטציה בעור הפנים

פיגמנטציה: מדוע היא מופיעה ואיך מעלימים אותה?

רבים מכירים את הרגע הזה: קמים בבוקר, מסתכלים במראה ומגלים כתם כהה שהופיע על העור, בעיקר באזור הפנים ובפרט באזור השפה העליונה אצל נשים. התופעה נקראת פיגמנטציה: תופעה מוכרת, מטרידה ולא נעימה במיוחד בתחום האסתטי. למה הפיגמנטציה מופיעה? ומה אפשר לעשות כדי לטפל בפיגמנטציה? על כך במאמר הבא.

מה זה פיגמנטציה ולמה היא נוצרת?

הפיגמנטציה היא תופעה אסתטית ולא בעיה רפואית שמקורה במחלה. צבע העור שלנו נקבע, בין היתר, באמצעות פיגמנטים שונים שנמצאים בגופנו, והעיקרי שבהם הוא פיגמנט המלנין. המלנין הוא מקדם הגנה טבעי מפני קרני ה-UV של השמש, וכאשר אנו נחשפים לשמש, כמות המלנין עולה כדי להגן על הגוף מפניה וכך נוצר שיזוף. השיזוף נעלם כאשר המלנין מתפזר בהדרגה באופן טבעי, וכתמי הפיגמנטציה מופיעים כאשר כמות המלנין מפוזרת באופן לא שווה ולמעשה נוצרת הצטברות של פיגמנט באזורים ספציפיים.
להופעת הפיגמנטציה יכולות להיות סיבות רבות, שאותן נפרט בהרחבה.

מה הסיבות להופעת הפיגמנטציה בעור שלנו?

פיגמנטציה בעקבות חשיפה לשמש – חשיפה לשמש היא הגורם מספר אחת להופעת כתמי פיגמנטציה. לשמש השפעה ישירה על קצב ייצור המלנין, וחשיפה ממושכת יכולה להביא להיווצרות של כתמי פיגמנטציה באזורים החשופים.

פיגמנטציה בעקבות שינויים הורמונליים – שינויים הורמונליים, בעיקר בקרב נשים, יכולים להשפיע על היווצרות כתמי פיגמנטציה. דוגמות לכך הן היווצרות פיגמנטציה במהלך היריון, בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונליים כמו גלולות למניעת היריון או שימוש בהתקן תוך רחמי.

פיגמנטציה כתוצאה מהסרת שיער בלייזר – טכנולוגיית הלייזר מבוססת על שימוש בחום כדי לחדור את ההגנות של העור ולפגוע בשורש השערה, ומהווה גורם לטראומה לעור.

פיגמנטציה כתוצאה מפילינג– לרוב פילינג מהווה אמצעי לטיפול נגד פיגמנטציה, אבל עלול לגרום להיווצרות של כתמי פיגמנטציה אם מבצעים את הטיפול בצורה לא נכונה ולא מקצועית. הדבר נכון בעיקר כשמדובר בפילינג כימי שמבוצע באמצעות חומצות שונות בעלות השפעה חזקה יותר על העור מפילינג גרגרי רגיל.

פיגמנטציה כתוצאה מפצעי בגרות – פצעי בגרות מושפעים משינויים הורמונליים עליהם דיברנו קודם, שיכולים להוות גורם לפיגמנטציה בפני עצמם. עם זאת, יש לציין שגם אם הפצע עצמו לא יגרום לפיגמנטציה, היעדר טיפול, טיפול לקוי או חיטוט בפצע יכולים לגרום לשינויים בגוון העור לאחר היעלמו של הפצע.

פיגמנטציה כתוצאה מירידת חלבון הקולגן בגוף – ככל שאנו מתבגרים, העור שלנו הופך מעבה וגמיש לדק יותר ובעל יכולות מיצוק פחותות באופן משמעותי. יכולות מיצוק העור יורדות בעקבות ירידה טבעית בכמויות חלבון הקולגן שאנו מייצרים בגוף, ומצב זה יכול להתבטא בהופעת קמטים וכתמי פיגמנטציה על גבי העור.

מהם הטיפולים המומלצים לפיגמנטציה?

  1. שמירה מפני השמש – מומלץ להימנע מחשיפה ממושכת לקרני השמש, וכדאי להשתמש במקדמי הגנה בזמן החשיפה. ההמלצה היא על מקדם הגנה עם SPF גבוה, לדוגמה SPF 50.
  2. טיפולי לייזר – טיפול לייזר מקצועי יוכל לטפל בכתמי פיגמנטציה. כאשר טיפול הלייזר מיועד לבעיה אסתטית שאינה פיגמנטציה, עלולים להיווצר כתמי פיגמנטציה באזורים המטופלים כתוצאה מהטראומה לעור, אך קיימים טיפולי לייזר ייעודים נגד כתמי פיגמנטציה.
  3. תכשירי הבהרה – קיימים בשוק תכשירים שונים להבהרת כתמי הפיגמנטציה והטיפול בהם. תכשירי ההבהרה מבוססים על הגברת הלחות בעור ובמקביל מכילים חומרים שאמורים להפחית את ייצור המלנין באזור הפיגמנטציה, מחומרים פעילים שונים ועד ויטמין C, חלבונים שונים, ועוד. מומלץ להשתמש בתכשירים אלו בעונת החורף, משום שבעונה זו החשיפה לשמש פחותה משמעותית והסיכוי ליעילות הטיפול יעלה.
  4. חיזוק הקולגן בגוף – חלבון הקולגן אחראי, בין היתר, על מראה העור ומיצוק העור. חברת קולגן פלוס מציעה מגוון מוצרי טיפוח עשירים בקולגן [u2] במינון גבוה להזנת העור וטיפוחו. טיפוח מושלם מתחיל בשימוש בסרום פנים, שעל פי מחקרים מסוגל לחדור לשכבות עמוקות יותר בעור מאשר קרם פנים, לטפח אותו מבפנים, להזין אותו ולשקם פגעי עור באופן הדרגתי. לאחר ספיגתו של הסרום, מומלץ להשתמש בקרם עיניים ובקרם יום. קרם עיניים מעשיר את העור העדין והדק סביב העין בלחות ומזין אותו. העור סביב העיניים דק ורגיש, ושימוש בקרם עיניים מועשר בקולגן יכול לתרום למיצוק העור, להזנה ולשמירה על חיוניות העור. קרם יום מעשיר את עור הפנים בלחות, וכמות הקולגן הגבוהה תתרום למתיחה ומיצוק של העור. הזנת העור במוצרי טיפוח איכותיים ובפרט מוצרים עשירים בקולגן יתרמו למראה עור רענן ובריא יותר, למתיחה ולמיצוק העור והפחתת הסיכויים להיווצרות של פיגמנטציה כתוצאה מירידה בכמות הקולגן.

  1. טיפולים פילינג – ניתן לבצע טיפול פילינג כימי עמוק, שבדרך כלל משמש לפירוק הפיגמנטציה באזור המטופל. פילינג שטחי מבוסס גרגרים נועד להסיר תאי עור מתים ולעודד את זרימת הדם, לסלק פסולת מהעור ולעודד את התחדשות העור.

לסיכום:
הפיגמנטציה היא לא תופעה נעימה, אך כיום ניתנת לטיפול באמצעים פשוטים ומתקדמים. ניהול אורח חיים נכון, בשילוב שגרת טיפוח קבועה ובליווי טיפולים תקופתיים יוכלו להתמודד עם הפיגמנטציה ולשפר את מראה העור באופן משמעותי. כדאי להתאים את תכשירי הטיפוח לאחר ייעוץ של אנשי מקצוע בתחום, ולבצע את הטיפולים נגד פיגמנטציה אצל מומחים בלבד.