ביוטי, תוספי תזונה

נשירת שיער אצל נשים

נשירת שיער אצל נשים

נשים רבות מכירות את הסיטואציות הבאות, המתסכלות במיוחד: במהלך סירוק, המסרק מתמלא בכמויות גדולות של שיער, חור הניקוז באמבטיה נחסם בכל יומיים, שיער מסתבך בשואב האבק והכרית מכוסה בשיער אחרי שינה. תופעת נשירת שיער אצל נשים היא תופעה מוכרת ושכיחה המתרחשת בגלל כמה סיבות, ובין היתר גם בקרב נשים אחרי לידה, נשים שלא מקפידות על תפריט מאוזן או סובלות מחוסר תזונתי, נשים שחוות לחץ נפשי, והסיבות עוד רבות. עם כל זאת, נשירת שיער היא לא גזירת גורל וניתן לטפל בתופעה ולהתמודד איתה, וכדאי להכיר את הכלים האפקטיביים ביותר לטיפול ולחיזוק השיער מהשורש. אחד מהכלים האפקטיביים ביותר הוא תוסף התזונה קולגן, שיכול לסייע לחיזוק השיער ושיפור במראה שלו, ללא תופעות לוואי, וללא סיכונים. במאמר הבא נדבר על הסיבות לנשירת שיער בקרב נשים ודרכי הטיפול הנפוצות שיכולות לסייע, ומדוע הקולגן הוא דרך מומלצת להתמודדות עם התופעה באופן יעיל.

מהן הסיבות לנשירת שיער אצל נשים?

נשירת שיער יכולה לקרות אצל כל אישה מסיבה אחרת, בגיל אחר, ובתקופה אחרת בחייה. 

  • אחרי לידה – אחת הסיבות הנפוצות ביותר לנשירת שיער אצל נשים, ובעיקר נשירה מסיבית ובדרך כלל לא אופיינית, היא לאחר הלידה. הלידה גורמת לשינויים הורמונליים רבים בגוף, וגם המעמד שכרוך בפחד ולחץ נותן את אותותיו בגוף ובנפש. לרוב התופעה חולפת בתוך תקופה קצרה לאחר הלידה, ולעתים נשים יכולות לחוות אותה במשך מספר חודשים ואף יותר. במקרים מסוימים, הן יזדקקו לייעוץ רפואי.
  • חוסר איזון הורמונלי – נשים עשויות לחוות חוסר איזון הורמונלי, ולא רק בגלל היריון ולידה. לפעמים מדובר בכשל בתפקוד בלוטת התריס כפי שנפרט בסעיף הבא, מחלות שונות אחרות, שימוש בתרופות, ועוד. 
  • כשל בפעילות בלוטת התריס – פעילות לא תקינה של בלוטת התריס, בין אם מדובר בחוסר פעילות או בפעילות יתר, יכולה להשפיע על בריאות השיער וקצב נשירת השיער. בלוטת התריס אחראית על ייצור הורמונים שמאפשרים תפקוד תקין של תאי הגוף, וכאשר היא לא מתפקדת היטב, הדבר יהיה ניכר בקצב נשירת השיער.
  • חסר תזונתי – בלא מעט מקרים, מדובר בתפריט לא מאוזן שלא מכיל את כל הוויטמינים והמינרלים הדרושים. במקרים מסוימים, הסיבה לנשירה אינה נובעת מתפריט לא מאוזן אלא מנטייה גנטית מולדת או כשל בתפקוד מערכת העיכול. במקרים אלו, האישה לא תמיד יודעת שמדובר בסיבה הזו עד לביצוע בדיקה רפואית לגילוי החוסרים התזונתיים.
  • לחץ נפשי – המצב הנפשי יכול להשפיע על קצב נשירת שיער, ובעיקר אצל נשים שחוות לחץ וסטרס על בסיס יומיומי. מדובר בעניין סובייקטיבי למדי, משום שלחץ אצל אישה אחת לא יתפרש כלחץ אצל אישה אחרת, ומדובר בעניין אינדיווידואלי שכל אישה חווה באופן שונה.

כיצד קולגן קשור לנשירת שיער?

קולגן הוא אחד החלבונים החשובים ביותר בגופנו, הוא מהווה כ-30% מכלל החלבונים בגוף, וכ 80% מהרכב החלבונים בעור. חלבון הקולגן מצוי בעור הקרקפת שמזין את השערה, וגם בשערה עצמה. הקולגן אחראי על חוזק השערה ועל המראה הבריא והמלא שלה, ובלעדיו תהיה ירידה במראה החיוני של השיער, בחוזק השיער ובסופו של דבר בנשירה בדרגות שונות. לכן, הוא מהווה את אחד הכלים האפקטיביים ביותר לטיפול בתופעה, ומומלץ כדי לחזק את השיער ולבלום את תהליך הנשירה גם אם הוא רק בתחילתו וגם אם הוא נמצא בעיצומו.

טיפול בנשירת שיער אצל נשים

שינוי תזונתי

שינוי התפריט ובניית תפריט בריא יוכלו לסייע בשיפור מראה השיער ובלימת הנשירה. כדאי לוודא שהתפריט מכיל את כל הוויטמינים, המינרליים ואבות המזון הדרושים לתזונה בריאה. וותרו על פחמימות ריקות, אוכל מעובד או רווי נתרן ושומן. כדאי לכלול בתפריט מזונות שמכילים ביוטין (או ויטמין B6, ויטמין מקבוצת B), ויטמין מצוין לחיזוק השיער. את הוויטמין ניתן למצוא במאכלים כמו שיבולת שועל (שגם מלאה בסיבים תזונתיים ומצוינת לבריאות), תרד, גזרים ועגבניות. מאכלים נוספים כמו גרעיני חמנייה, שום, בצל ובטטה יכולים לעודד ייצור של קרטין, חלבון נוסף שמצוי בגופנו ומהווה מרכיב משמעותי במבנה השערה. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם תזונאי/ת ולבנות תפריט בריא ומאוזן שיכיל את כל המרכיבים הנחוצים.

שימוש בתוספי תזונה

ניתן לצרוך תוספי תזונה שיסייעו בחיזוק השיער ובשיפור מראה השיער. תוספי תזונה מבוססי קולגן יכולים לסייע בשיפור מראה השיער וחיזוקו, ובצמצום תהליכי הנשירה. מגוון המוצרים של חברת קולגן פלוס מציעים דרכים יעילות ופשוטות לצריכה של קולגן, ובאופן המתאים לכל אחת. המוצר קולגן פלוס Lifestyle מכיל מנות אבקת קולגן קצובות עם מינון יומי של 2.5 גרם קולגן, בתוספת ויטמין C לשיפור הספיגה. קולגן Premium גם הוא אבקת קולגן המחולק למנות קצובות במינון יומי של 7.5 גרם קולגן למטרות ביוטי ולמפרקים, ומכיל גם תוספת חומצה היאלורונית ותוספת ויטמין C לשיפור הספיגה. שני המוצרים הללו מצוינים לצורך צריכת קולגן על בסיס יומי, ומי שלא מעוניינת בצריכה של אבקה יכולה לצרוך טבליות קולגן daily, שמגיעות כטבליות מציצה ומכילות 2.5 גרם קולגן ליום בתוספת ויטמין C, לצריכה קלה ויומיומית ללא מאמץ.

לשימוש בקולגן יש כמה יתרונות:

הראשון הוא שהמוצר מבוסס על צורך טבעי של הגוף בחלבון, שמיוצר באופן טבעי עד גיל 25 בערך. לא מדובר בתרופה או כימיקל שיכולים להשפיע על בריאות הגוף או לגרום לתופעות לוואי, אלא בחלבון שהגוף זקוק לו בכל מקרה. יתרון נוסף הוא שהמוצר נבדק מחקרית ונמצא יעיל לשיפור מראה השיער, ולכן הוא בטוח לשימוש ויביא תוצאות לאורך זמן. צריכה של קולגן היא צעד בטוח, ותסייע גם בשיפור של מראה העור, חוזק הציפורניים, חוזק המפרקים והסחוס, והכל במוצר אחד ופשוט לשימוש כפי שנפרט בפסקה הבאה.
את הקולגן מומלץ לצרוך החל מגיל 25 בערך, הגיל שבו קצב ייצור הקולגן מתחיל לרדת באופן טבעי, ולא להמתין ליום שבו השיער יתחיל לנשור. אם עדיין לא התחלתן לצרוך קולגן על בסיס יומיומי ואתן סובלות מנשירה, אין צורך להיבהל. תוכלו להתחיל גם לאחר תחילת הנשירה, ולאורך זמן תוכלו לראות מגמת שיפור מתמדת במראה השיער ובחוזקו. אופן השימוש במוצרים הוא פשוט מאוד: יש להוסיף את התכולה של שקית אחת של אבקת הקולגן לשייק או משקה אחר (חם או קר) פעם ביום, לא משנה באיזה זמן ביום או באיזו ארוחה. במקרה של הטבליות, יש למצוץ 2 טבליות ביום, בזמן שנוח לכן ביום.
חשוב לדעת: תוסף הקולגן מתאים גם לנשים מניקות, כך שאם אתן סובלות מנשירת שיער לאחר לידה, תוסף הקולגן יוכל להקל על נשירת השיער ולסייע בהתמודדות נגד התופעה.

שגרת טיפוח השיער

כדאי להשתמש במוצרים שמתאימים לסוג השיער ומכילים מרכיבים שיוכלו לסייע בעצירת הנשירה. שמפו שמכיל ביוטין יוכל לסייע רבות בשיפור המצב, שימוש במסכה איכותית לשיער בין פעם לשלוש פעמים בשבוע יעזור לחיזוק השיער ושיפור המראה והמרקם שלו. כדאי לחפוף את השיער עד 3 פעמים בשבוע, ולא לחפוף בכל יום כדי להימנע מהסרת השומנים שמופרשים על ידי העור באופן טבעי. 

הימנעו מפעולות כימיות בשיער ככל האפשר

פעולות כימיות כמו החלקה לשיער יכולות לפגוע קשות בחוזק השערה ובבריאותה, ולכן זה לא מומלץ למי שסובלת מנשירה. אם אין מנוס מכך, כדאי לבחור במספרה מקצועית ומומחית בתחום שתבצע את ההחלקה באופן המקצועי ביותר.

  • נסו להימנע מייבוש שיער באופן שאינו טבעי – אם חפפתן את השיער, תנו לו להתייבש באופן טבעי והמנעו משימוש במייבש שיער, אלא אם אין בררה. 
  • הימנעו מחשיפה לשמש – קרני השמש יכולות לפגוע בבריאות השיער בטווח הארוך, ולכן מומלץ להשתמש בכובע בעת החשיפה לשמש, ולהשתמש במוצרי טיפוח שיכולים לצמצם את פגיעת קרני השמש לאחר מכן.

סירוק

בחרו את המברשת הנכונה בשבילכן, ועדיף כזו שתאפשר סירוק קל ללא משיכות חזקות בשיער, כשכיום יש מגוון רחב של מברשות ומסרקים בעלי שיניים רחבות או גמישות. הסתרקו בעדינות ללא משיכות פתאומיות, ואם יש לכן קשרים – התירו אותם בעדינות ובסבלנות.

לסיכום

נשירת שיער בקרב נשים היא בעיה שכיחה, אך באמצעות הטיפול הנכון ניתן להשתלט על המצב ולבלום את הליכי הנשירה. הטיפול בשיער צריך להתבצע על בסיס יומיומי, בין אם משנים את אורח החיים, מתאימים את התפריט למצב, צורכים תוספי תזונה או משנים הרגלים. חשוב מאוד להתמיד כדי לראות תוצאות וליהנות משיער בריא, חזק וחיוני בכל זמן. צריכת קולגן תספק מענה אפקטיבי לטווח ארוך, ותוכל לסייע בשיפור מראה השיער, המרקם והחוזק שלו, ולבלום בהדרגה את תהליכי הנשירה. 

עברו לאורח חיים בריא, שנו את שגרת הטיפוח והתמידו בצריכה של תוספי תזונה חיוניים, כך תוכלו ליהנות במהרה משיער בריא, חזק ובעל מראה חיוני וזוהר.