תוספי תזונה

טיפול טבעי באוסטאופורוזיס (בריחת סידן)

גבר סובל מאוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס היא מחלה נפוצה בקרב נשים בגיל המעבר, אבל יכולה להתחיל גם לפני כן בשל אורח חיים לא בריא או נטייה גנטית מולדת. המחלה יכולה לפגוע באיכות החיים באופן משמעותי, משום שהיא גורמת לשברים באזורים שונים בגוף. למעשה, ניתן לטפל במחלה, ובמאמר הבא נדבר על הדרכים להתמודדות ולטיפול.

מהי מחלת האוסטאופורוזיס?

אוסטאופורוזיס היא מחלה שגורמת לדלדול העצמות והחלשתן. המחלה, שידועה גם בשמות בריחת סידן או דלדול העצם, יכולה לגרום לנטייה של העצמות להישבר בקלות. המחלה נגרמת כתוצאה משינויים בקצב הפירוק והבנייה של העצם, כלומר במצב שבו קצב הפירוק עולה על קצב הבנייה. תהליך זה יכול להיגרם בעקבות שינויים שנובעים מאורח החיים, מעיסוק בספורט לאורך השנים, מטיפולים רפואיים או תרופות שנצרכו במהלך החיים וגם כתוצאה משינויים גופניים שקורים באופן טבעי עם הגיל. נשים, בעיקר בגיל המעבר, נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה בשל ירידה ביעילות הפעולה ובקצב הייצור של ההורמון הנשי, האסטרוגן. המצב שכיח ביותר לאחר הפסקת המחזור החודשי, ועל כן נשים חולות במחלה יותר מאשר גברים.

תסמינים המעידים על בריחת סידן

למעשה, לאוסטאופורוזיס אין סימנים מקדימים שיכולים להעיד על הופעתה באופן חד משמעי. לעתים יחוו החולים במחלה כאבי גב, אבל עד להופעת שבר ראשון, שבדרך כלל לא נגרם כתוצאה מפציעה או חבלה אלא מפעילות יומיומית פשוטה, לא ניתן יהיה לדעת על הופעת המחלה.

איך מטפלים במחלת האוסטאופורוזיס?

לטיפול במחלה יש כיום שתי גישות מרכזיות: טיפול תרופתי וטיפול טבעי. מטופלים יכולים לדבוק בשתי השיטות יחד או בשיטה אחת בלבד, אך לא משנה באיזו שיטת טיפול בוחרים, חשוב מאוד לבצע מעקב אצל רופא ולהתייעץ בטרם נטילה של כל תרופה או שילוב בין שיטות טיפול.

בתחום הטיפול התרופתי, קיימות כמה תרופות מוכרות כמו מקסיבון או אקטונל, וגם תרופה בשם אקלסטה שניתנת באמצעות עירוי. לתרופות אלו קיימות תופעות לוואי, בעיקר אלו שניתנות ככדורים.

בתחום הטיפול הטבעי, ניתן לטפל בכמה מישורים:

  • תזונה – מאכלים מסוימים מכילים כמות גבוהה של סידן, וניתן לשלב אותם בתפריט היומי על פי כמות הסידן הרצויה לכל אחד (את כמות הסידן המומלצת ליום לפי מיליגרמים כדאי לבקש מהרופא המטפל). מאכלים שמכילים כמות גבוהה של סידן הם סרדינים, שומשום (על מגוון צורותיו – טחינה או חלבה, כמובן ללא תוספות סוכר מיותרות), מוצרי סויה וסוגים שונים של אצות. ירקות ירוקים כמו תרד, ברוקולי וכרוב, פירות כמו תפוזים או תאנים מיובשות וגם שקדים יספקו לכם מנות סידן בכמות בינונית עד גבוהה.
  • תוספי תזונה – תוספי התזונה המוכרים בתחום הם תוסף סידן יחד עם ויטמין D, שאחראי על ספיגת הסידן והאגירה שלו בגוף. לתוסף סידן קיימים 3 סוגים מרכזיים: סידן קרבונט, סידן גלוקונאט וסידן ציטראט, כשההבדל ביניהם הוא בגובה ריכוז הסידן. המומלץ ביותר הוא סידן ציטראט, משום שהוא בעל יכולת הספיגה הטובה ביותר בגוף. ויטמין D אפשר לקבל גם מחשיפה לשמש, כמובן תוך שימוש במקדמי הגנה ובלי להגזים בזמני חשיפה ארוכים מדי. עם זאת, לא כדאי להסתמך רק על החשיפה לשמש ולבצע את כל הבדיקות הנדרשות כדי לבדוק את רמות הוויטמין בגוף והצורך בהשלמה שלו.

תוסף תזונה נוסף שיכול לעזור הוא הקולגן. הקולגן הוא אחד החלבונים החשובים ביותר בגופנו ומהווה כשליש מכמות החלבונים בגוף, והוא אחראי, בין היתר, לחיזוק העצמות ועצירת תהליכי בריחת סידן. למעשה הקולגן יכול לתרום למניעה של אוסטאופורוזיס, והוכח מחקרית כיעיל בעצירת בריחת הסידן וחיזוק העצמות. לחברת קולגן פלוס מספר מוצרים שמכילים כמות קולגן גבוהה, ומיוצרים באיכות בלתי מתפשרת לאחר מחקרים רבים שהוכיחו את יעילותם. Collagen+ Essential מכיל קולגן במינון של 5 גרם בתוספת ויטמין C לשיפור הספיגה, ומגיע במנות קצובות ומדודות לצריכה יומיומית נוחה ומהירה. Collagen+ Atlantis מגיע גם הוא במינון של 5 גרם ו-ויטמין C, ומתאים לשומרי כשרות ולמעוניינים בהכשר בד"צ מהדרין. Collagen+ Premium מכיל 2.5 גרם קולגן ומכיל ויטמין C וגם חומצה היאלורונית, שתורמת לשיפור מראה העור ולהזנה שלו בלחות.

  • כושר גופני – פעילות גופנית יכולה לחזק את העצמות ולהאט התפתחות של אוסטאופורוזיס. פעילויות מומלצות במיוחד הן כאלו שדורשות הפעלת עומסים על השרירים. אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית על בסיס קבוע יוכל לעזור משמעותית במניעת בריחת הסידן ובחיזוק העצמות והמפרקים.

אוסטאופורוזיס היא מחלה מוכרת שרבים אפילו לא יודעים שהם סובלים ממנה. טיפול באוסטאופורוזיס צריך להיות מתוכנן ומתואם עם גורמי רפואה, תוך שינוי אורח החיים והתאמה שלו למצב החדש. ניתן לחיות חיים רגילים ושמחים גם לצד המחלה, תוך ביצוע כל ההוראות של הרופא המטפל. מומלץ לבחון את התפריט ולהתאים את תוספי התזונה המתאימים לפי מצבו האישי של כל אחד, כדי להשלים חוסרים ולסייע לגוף להתמודד עם התופעה ולהפחית את התסמינים והסיכויים לשברים. אל תשכחו לשמור על גישה חיובית, לשמור על מצב רוח טוב ולדבוק באורח החיים הבריא שתסגלו לעצמכם.