ביוטי

איך לבחור קרם הגנה

סוגי קרם הגנה

כשהטמפרטורות עולות והקיץ מגיע, אפשר לראות יותר ויותר אנשים פורשים מגבת בחוף הים ומשתזפים מול השמש היוקדת. גם אם אתם חולמים על רגליים בצבע מוקה, הרי שחשיפה לשמש עלולה להוביל לנזקים גדולים לעור שלכם. כדי להגן על העור ולשמור על הבריאות שלכם, אתם חייבים למרוח קרם הגנה לפני כל יציאה מהבית.

עור עם קרם הגנה

למה בכלל צריך קרם הגנה? 

קרני השמש מחממות אותנו ומאפשרת לנו להבחין בצבעים. יחד עם זאת, השמש גם עלולה להזיק לנו כאשר מדובר בקרינה אולטרה סגולה – UVB  ו-UVA. קרני UVB אלו קרני שמש קצרות שפוגעות בדנ"א שלנו ועלולות להוביל לכוויות, לכתמי פיגמנטציה, להזדקנות העור ואף לסרטן העור כמו מלנומה. קרני UVA אלו קרניים שחודרות עמוק יותר לעור והן עלולות לגרום להופעה של קמטים ולהאיץ את הזדקנות העור.

כדי למנוע את הנזקים הללו, חשוב מאוד למרוח קרם הגנה. מי שאחראי על אותה המצאת המאה, הוא הכימאי פרנץ גרייטר. אחרי שנכווה מהשמש בעת טיפוס על הר, החליט גרייטר להמציא בשנת 1938 את מקדם ההגנה הראשון בהיסטוריה שכונה "קרם הקרחונים". מאז ישנם סוגים שונים של תכשירי הגנה שעוזרים להגן על העור מפני קרני השמש המזיקות.  (2)


מה הדברים החשובים שצריך לדעת לפני שבוחרים קרם הגנה?

תכשירים כימיים לעומת תכשירים פיזיקליים

קיימים שני סוגים של תכשירי הגנה: תכשירים כימיים ותכשירים פיזיקליים ולכל אחד מהם היתרונות והחסרונות שלו. תכשירי הגנה כימיים סופגים את הקרינה האולטרה סגולה, בעוד שתכשירים פיזיקליים מסיטים את הקרינה חזרה.

התכשירים הכימיים מגנים על העור מטווח רחב יותר של קרינה לעומת התכשירים הפיזיקליים, אך יש למרוח אותם 20 דקות לפני החשיפה לשמש. נוסף על כך, ככל שנחשפים יותר לשמש, כך היעילות של מקדם ההגנה פוחתת.

תכשירים פיזיקליים לעומת זאת מספקים הגנה באופן מידיי והם יציבים יותר מהכימיים, אך הם עלולים להיות בעלי מרקם צמיגי ועם טווח פעילות מצומצם.

כיום מרבית מקדמי ההגנה מכילים את שני הסוגים, הכימיים והפיזיקליים, כך שניתן ליהנות מהיתרונות של שניהם. (1)

דרגת SPF

על כל בקבוק של מקדם הגנה מופיע מספר SPF. ראשי התיבות של SPF הם Sunburn Protection Factor. המונח הזה מתייחס לכמות הקרינה הדרושה כדי לגרום לכוויה בעור. כלומר, ככל שנשתמש במקדם הגנה בעל רמת SPF גבוהה יותר, כך נהיה מוגנים יותר מפני כוויות. (1) ההמלצה היא למרוח מקדם הגנה בעל SPF 30 לפחות. חשוב לשים לב לכך שבניגוד להנחה השגויה, SPF אינו מצביע על זמן ההגנה מהשמש. כך שמקדם הגנה בעל SPF 15  לא יגן על העור שלכם מנזקי השמש במשך 15 שעות. לצערנו, טרם המציאו תכשיר הגנה יעיל שכזה. יחד עם זאת, SPF 15 מצליח לחסום 94 אחוז מקרינת השמש המזיקה. (1)

סוג העור

מרבית תכשירי ההגנה מתאימים לכל סוגי העור. יחד עם זאת, כאשר אתם מורחים קרם הגנה באזור הפנים, עדיף להתאים אותו לסוג העור הספציפי שלכם:

עור שומני

קרמי הגנה שומניים עלולים לגרום לסתימת הנקבוביות ולהתפתחות של נקודות שחורות ופצעונים. לכן, אם יש לכם עור שומני, עדיף לבחור בקרם הגנה על בסיס מים או בקרם לחות שמכיל בתוכו  מקדם הגנה. (3)

עור רגיש

לבעלי עור רגיש הנוטה לאלרגיות, מומלץ לבחור בקרם הגנה ללא אלכוהול וללא חומרי בישום. כך שקרם ההגנה לא יגרום לגירויים בעור. (3)

עור יבש

אם יש לכם עור יבש, כדאי לבחור בקרם לחות עשיר שמכיל בתוכו מקדם הגנה. כך תימנעו מקילופים וייבוש של העור, ותעניקו לעור שלכם את מה שהוא זקוק לו.  (3)

חסינות ממים (WaterProof)
כאשר אנחנו נכנסים למים, קרינת השמש חזקה פי כמה. בנוסף, המים מסירים את מקדם ההגנה מהעור שלנו ועלינו להתמרח שוב מיד עם היציאה מהמים. לכן, ההמלצה היא לבחור מקדם הגנה בעל חסינות ממים (WaterProof). תכשיר כזה שומר על רמת ה-spf גם 80 דקות לאחר החשיפה למים. (2)

ספריי או קרם

קרם הגנה יכול להגיע או בצורה של ספריי או בצורה של קרם. הספריי נוח יותר לשימוש, בעיקר בקרב ילדים קטנים שנוטים להתרוצץ כאשר מורחים עליהם קרם הגנה. יחד עם זאת, לקרם יש עמידות גבוהה יותר מפני זיעה וחשיפה למים ולכן הוא מגן טוב יותר מספריי. (2)

 קרם הגנה בספריי

שימוש נכון

אז אחרי שדיברנו על טיפים לבחירת קרם הגנה, חשוב להבין איך להשתמש בו. יש למרוח שכבה עבה של קרם הגנה 15 דקות עד חצי שעה לפני החשיפה לשמש. זאת על מנת להבטיח שהקרם ייספג כראוי בעור. כאשר אתם נמצאים בשמש יש למרוח את קרם ההגנה כל שעתיים. בנוסף לכך, ממש כמו שעל תרופות יש תאריך תפוגה גם על קרם הגנה יש תאריך תפוגה. בדקו אותו היטב על האריזה כדי לוודא שהוא אינו פג תוקף. קרם פג תוקף לא רק שאינו יעיל אלא עלול לגרום לגירויים בעור. (2)

חשוב לזכור: קרם הגנה הוא לא מוצר לטיפוח

קרם ההגנה צריך להגן על הפנים מקרינת השמש ולהבטיח שהעור לא ייצרב בעת החשיפה לשמש. מוצרי הטיפוח מטרתם להזין את העור, ולסייע לו לשמור על החיוניות והזוהר שלו. ככל שהמרכיבים של מוצרי הטיפוח יהיו איכותיים יותר, כך יעלה הסיכוי שהם יסייעו באופן משמעותי לשמור על מראה בריא וחיוני. לכן, כדאי להשתמש בקרם הגנה לצד מוצרי טיפוח נפרדים, כדי להבטיח יעילות מרבית של כל מוצר. לקולגן פלוס מספר מוצרי טיפוח שיכולים להשלים את שגרת הטיפוח ולהעניק לעור את המרכיבים הנחוצים, כמו מסכת הפנים המזינה, סבון הפנים המנקה וקרמי הלחות המטפחים.

לסיכום

קרם הגנה הוא מוצר חובה, במיוחד בקיץ הישראלי. הקפידו לבחור את קרם ההגנה הטוב ביותר עבורכם ולהשתמש בו באופן תדיר בכל חשיפה לשמש. יחד עם זאת, חשוב לזכור שקרם הגנה לא מהווה הגנה מלאה מהשמש. יש לשהות בצל, לחבוש כובע רחב שוליים ולצמצם ככל שניתן את החשיפה לשמש. שיהיה קיץ נעים ובריא!

מקורות:
(1) (2) (3)