ביוטי, תוספי תזונה

למה מופיע אקנה בגיל מבוגר?

אישה עם פצעי אקנה על הפנים

אקנה מבוגרים: למה עכשיו?

תופעת האקנה נפוצה במיוחד בגיל ההתבגרות בגלל השינויים ההורמונליים הרבים שהגוף עובר. אז עברתם את האקנה, גדלתם והתבגרתם, האקנה עבר – ושוב חזר, דווקא כשאתם כבר מבוגרים יותר. זאת לא תופעה נפוצה במיוחד, ובטח לא כזו שצריכה להבהיל אתכם, אך התופעה שמכונה אקנה מבוגרים מתרחשת לעתים אצל גברים ונשים שכבר עברו מזמן את גיל ההתבגרות. מה מהי תופעת אקנה מבוגרים ומה אפשר לעשות? איך מתמודדים עם התופעה? ולמה היא בכלל מתרחשת אצל מבוגרים? על כך במאמר הבא.

איך אדע שאני סובל/ת מאקנה מבוגרים? 

אקנה היא תופעה של הופעת פצעונים על גבי אזורים בגוף בהם יש ריכוז גבוה של בלוטות חלב שמפרישות כמות גדולה של שומן, כמו הפנים, ולעתים גם הגב והחזה. פצעונים אלו מופיעים בדרך כלל מתחת לעור ומאופיינים באדמומיות, מוגלתיות ולעתים גם דלקתיות, עד שהם יוצאים אל פני שטח הפנים, ומהווים מטרד אסתטי ובריאותי. לרוב, אקנה מבוגרים לא מופיע על כל שטח הפנים אלא בעיקר באזור הפה והסנטר, אך במקרים מסוימים הוא יכול להופיע גם באזור הלחיים, האף והמצח.

קיימות מחלות עור אחרות שיכולות להתפרש לעתים כאקנה, כמו סבוריאה או רוזיציאה, אך התסמינים שלהן שונים מהאקנה ולא מתבטאות בפצעונים ניכרים לעין. במקרה של סבוריאה לדוגמה, מקור הופעת התופעה הוא גם בהפרשת שומן מבלוטות החלב, אך היא מתבטאת בקשקשת שמופיעה על גבי הגוף, באדמומיות ובגרד באזורים הפגועים, ולא בפצעונים. גם הרוזיציאה היא מחלת עור הפוגעת בפנים, אבל היא מתבטאת באדמומיות ונפיחות של כלי דם באזור האף ולא בהופעת פצעונים.

מה הם הגורמים להופעת אקנה במבוגרים?

אקנה מבוגרים יכול להיות קשור בהרגלי תזונה, בהרגלי ניקיון הפנים, אבל לא רק. לעתים מדובר בפעילות הורמונלית שאחראית להופעת הפצעונים, גם אצל גברים וגם אצל נשים. לדוגמה, הורמון הטסטוסטרון שמוכר בעיקר בקרב גברים ואחראי על החשק המיני (אך קיים גם בגופן של נשים בכמויות קטנות יותר), יכול לגרום לשמנוניות יתר של העור, שתביא להופעה של פצעונים באזורים שבהם גם כך כבר יש הפרשות של שומן מבלוטות החלב. קיימים משתנים נוספים שיכולים להשפיע על הופעת אקנה אצל מבוגרים:

  • פעילות הורמונלית נשית – אצל נשים יש הרבה שינויים בפעילות ההורמונלית לאורך השנים, כמו מהלך המחזור החודשי, בהיריון או לאחר הלידה שיכולים לגרום להופעת אקנה מבוגרים. השינויים ההורמונליים יכולים להיות מקור הבעיה עצמה, ולעתים יכולים לגרום לתופעות משניות שיגרמו לאקנה כמו שינויים בהפרשות השומן של העור, הזעת יתר וכו'.
  • שינויים הורמונליים אצל גברים – כפי שדובר קודם על הטסטוסטרון, גם גברים יכולים לסבול משינויים הורמונליים שיכולים לגרום לאקנה בגיל מבוגר. הפרשת יתר של הטסטוסטרון יכולה לגרום להפרשות של שומן ולהיווצרות אקנה מבוגרים.
  • פעילות יתר של בלוטות החלב  פעילות יתר של בלוטות החלב גורמת להפרשת יתר של שומנים בעור, וכתוצאה מכך להיווצרות של פצעונים באזורים בהם יש ריבוי של בלוטות חלב.
  • מתח נפשי ולחץ – לחץ וסטרס יכולים להוביל להתפרצויות של אקנה. הסטרס עצמו הוא לא שגורם לאקנה, אבל הסטרס משפיע על תהליכים שונים בגוף כמו שינויים הורמונליים ואפילו על קצב ייצור השומן מבלוטות החלב, ולכן יש לכך השפעה על הופעת האקנה ועל רמת החומרה שלו.
  • קרם פנים שומני – כדאי להתאים את קרם הפנים לסוג העור ולצרכים שלו. עור פנים שמן לא יזדקק למנות שומן נוספות, ועל כן שימוש בקרם פנים שומני יכול לעודד את היווצרות הפצעונים. גם עור פנים יבש לא תמיד צריך קרם פנים שומני, וכל מקרה לגופו. כדאי להתאים את קרם הפנים לאחר ייעוץ עם איש מקצוע כדי להימנע מהיווצרות של אקנה בגלל שימוש בתכשירים לא מותאמים.
  • שימוש בסטרואידים ותרופות שונות – שימוש בתרופות נועד להביא להשפעה על מערכת ספציפית בגוף, אבל לעתים קיימות תופעות לוואי לשימוש בתרופה. ההשפעות העיקריות הן השפעה על המערכת ההורמונלית והשפעה ישירה על בלוטות החלב, להן תפקיד עיקרי בהופעת האקנה אצל מבוגרים. הסטרואידים הם דוגמה למקרים של אקנה אצל מבוגרים, משום שיש להם השפעה על המערכת ההורמונליים ויכולים לגרום לשינויים הורמונליים בגוף.
  • שינויים באורח החיים – שינויים דרסטיים באורח החיים יכולים להשפיע גם על המצב הנפשי וגם על המצב הגופני. כשגורמים שינוי משמעותי לגוף בבת אחת, יכולים לגרום להשפעות על מערכות מסוימות כמו המערכת ההורמונלית. למשל, התחלה של דיאטה ושינוי משמעותי בתפריט יכול להשפיע על תהליכים שהגוף היה רגיל אליהם בשגרה ונאלץ לשנות במהירות, או להתמודד עם חוסרים של מרכיבים שהיה רגיל אליהם, וייתכן שתהיה לכך השפעה על הפעילות ההורמונלית.
  • שינויים סביבתיים  לעתים זה לא תלוי באורח החיים או בהרגלים שלנו, אלא בשינויים שקורים סביבנו. למשל, שינוי במקום המגורים לאזורים עם אקלים שונה יכולים להשפיע על העור, לעתים גם שינוי במזון שאנו צורכים במקום חדש, ועוד.

דרכי הטיפול המומלצים באקנה מבוגרים:

ניתן לטפל באקנה אצל מבוגרים בכמה דרכים, וכדאי לנסות אותן כדי להביא לשיפור במצב הקיים.

טיפול פנים תקופתי – מומלץ לגשת לאיש מקצוע או מומחה בתחום כדי לקבל טיפול פנים תקופתי. טיפול פנים מאפשר איזון של הפנים, ניקוי מקצועי, שימוש בתכשירים מותאמים אישית וטיפול מקצועי בתופעות האקנה. לעתים ניתן לגשת גם לטיפול פוטותרפיה, טיפול באמצעות קרני UV (קרינת השמש), שמפחיתות תסמינים של מחלות עור ופוגעות ביכולות של המחלה להמשיך ולהתפתח.

חיזוק מרכיב הקולגן בגוף – הקולגן מהווה כ-80 אחוז מהרכב העור שלנו ואחראי על המראה והבריאות שלו. צריכה של קולגן על בסיס יומיומי יכולה לשפר את בריאות העור, את המראה שלו, ולמנוע תופעות שמתבטאות בשינוי המראה או המרקם של העור. שמירה על בריאות העור היא חלק משמעותי במלחמה באקנה ובמניעה שלו, ולכן צריכה של קולגן איכותי כמו אבקת קולגן premium תוכל לשמור על בריאות ומראה העור ולספק לגוף חלבון חשוב בהגנה על העור וטיפוחו. גם קולגן יומי המגיע בקפסולות בתוספת ויטמין C לשיפור הספיגה יוכל לשמור על בריאות העור וטיפוחו, וזו גם דרך נוחה לנטילת הקולגן באופן יומיומי.

ניקוי העור על בסיס יומיומי – יש להקפיד על ניקיון עור הפנים באופן קבוע. הסרה של לכלוך, שאריות איפור ומניעת הצטברות שלהם בעור תוריד את הסיכוי למחלות עור ולאקנה אצל מבוגרים.

הענקת לחות לעור  יש להקפיד על הזנה של העור בלחות באמצעות תכשירים מתאימים. התכשירים הנכונים יתרמו לאיזון של הפרשות השומן בעור ולא יגרמו להפרשת יתר, ואמורים לטפל ולטפח את העור כחלק מהטיפול בתופעה.

הקפדה על תזונה נכונה  שמרו על תפריט מתאים והקפידו על צריכה של מזון בריא ומאוזן. כדאי להימנע ממזון עתיר שומן, נתרן וסוכר שפוגעים בבריאות וגם יכולים להשפיע על היווצרות האקנה ועל רמות החומרה שלו.

קיימות עוד שיטות להתמודדות עם אקנה, כמו עיסוק בספורט על בסיס קבוע, יוגה ועוד, אך שיטות אלו לא יהיו אפקטיביות במידה דומה לכל מי שסובל מאקנה מבוגרים, ולכן כדאי להתנסות ולהבין מה עוזר לכל אחד באופן אינדיווידואלי.

לסיכום:

האקנה היא תופעה טורדנית אך ניתנת להתמודדות וטיפול. עם ליווי מתאים של אנשי מקצוע, התאמת אורח החיים והקפדה על תזונה נכונה אפשר לשפר במידה רבה את תסמיני התופעה וגם למנוע אותה. צריכה של תוספי תזונה וקולגן בפרט לא רק שתתרום לשמירה על בריאות העור והמראה שלו, אלא גם תטפח אותו ותמנע תופעות כמו היווצרות של קמטים והזדקנות מואצת של העור. טיפול וטיפוח של העור צריכים להיות חלק בלתי נפרד מהשגרה היומית כדי לשמור עליו לאורך זמן.