ספורטאים, תוספי תזונה

טיפול טבעי בשברים בעצמות

שבר בברך

שברים בעצמות

העצמות שלנו מאפשרות לגוף שלנו לזוז ולנוע, והן חיוניות לתפקוד היום יומי שלנו. לצערנו, ישנם גורמים שונים כמו מחסור בסידן, בריחת סידן, חבלות, הפעלת כוח רב ועומס על העצמות, העלולים לגרום לשבר בעצם ולכאבים חזקים במיוחד. שברים בעצמות מוגדרים כנזק לשלמות העצם.

נהוג לסווג את השברים בעצמות לשתי קבוצות: שבר פתוח – שבר שגורם לפגיעה ברקמות שמסביב לעצם וכאשר הוא נחשף לסביבה החיצונית עלול להיווצר זיהום, ושבר סגור – שבר שאינו בא במגע עם העור ובניגוד לשבר פתוח הוא לא חשוף לסביבה החיצונית. שברים עלולים להוביל לסיבוכים שונים כמו זיהומים, קריעה של העצבים, פגיעה בכלי דם גדולים ופגיעה בדרכי אוויר. (1)

תסמינים

שברים בעצמות גורמים לנזקים לכלי הדם, לעצבים ולרקמות שסמוכות לעצם, ולכן אחד התסמינים הבולטים לשבר הוא כאב באזור הפגוע. בנוסף לכך, תהיה מגבלה בתנועה, וייתכנו נפיחות, אדמומיות ועיוות של האזור. אם אתם סובלים משבר פתוח, אתם עשויים גם להבחין בפגיעה חיצונית שבאה לידי ביטוי בחתך בעור. (1)

סוגי שברים בעצמות

 שבר רוחבי – זהו שבר שבו קו השבר עובר לרוחבה של העצם.
שבר לולייני – זהו שבר שבו קו השבר עובר בצורה לוליינית ואלכסונית.
שבר אלכסוני – זהו שבר שבו קו השבר עובר בעצם בצורה אלכסונית.
שבר מרוסק – שבר שבו נשברים חלקי העצם וניתן להבחין בצילום רנטגן שישנם יותר משני חלקים שבורים באזור הפגוע.
שבר תלישה – זהו שבר שבו גיד או שריר שמחוברים לעצם נמתחים בעוצמה רבה, עד שהחלקים מהעצם נתלשים.
שבר נדחס – זהו שבר שבו חלק מהעצם נדחס לתוך חלק אחר שלה. (2) לרוב שברים אלו מופיעים בחוליות של עמוד השדרה. (1)
שבר בלוחית הצמיחה – שברים המופיעים באזור בעצם המכונה "לוחית גדילה". אלו שברים הנפוצים בקרב ילדים שתהליך גדילת העצם אצלם ממשיך להיות פעיל, ושברים אלו עלולים לגרום להפרעה בהתפתחות התקינה של העצם. (1)

מה הסיבות הנפוצות לחולשה בעצמות?

שברים בעצמות עלולים להיגרם כתוצאה מחבלה חיצונית, כתוצאה מהפעלת כוח רב של העצם, בשל עומס כבד על העצם ומתנועה חוזרת ונשנית בתדירות גבוהה כמו בשברי מאמץ, כתוצאה ממחלה וגידולים שונים  ובשל הידלדלות העצם – אוסטאופורוזיס. (1)

אוסטאופורוזיס, הנקראת גם בריחת סידן, היא מחלה שבה העצם הופכת להיות פחות דחוסה וצפופה וכך יש סיכון רב יותר להיווצרות של שברים בעצמות. עם השנים, חלה ירידה בצפיפות העצם והיחלשות שלה, ולכן המחלה נפוצה יותר בקרב מבוגרים לעומת צעירים. ישנם גורמים נוספים לבריחת סידן כמו תורשה, מחסור בוויטמינים ומינרלים, עישון, הפרעות אכילה, צריכה מוגברת של קפאין ואלכוהול, מחלות כרוניות כמו סוכרת ודלקת מפרקים, וכתוצאה משימוש בתרופות מסוימות כגון תרופות לטיפול בסרטן ובאפילפסיה. (3)

טיפול טבעי בשברים בעצמות

ביצוע פעילות גופנית

אישה מתעמלת

חשוב מאוד לבצע פעילות גופנית באופן קבוע, למשך חצי שעה לפחות כמה פעמים בשבוע ובעצימות בינונית עד גבוהה. הפעילות הגופנית מסייעת לשמור על צפיפות העצם ומפחיתה את הסיכון ליפול ולשבור עצמות. כדאי לשלב פעילות אנאירובית הכוללת למשל משקולות יחד עם פעילות אירובית כמו רכיבה על אופניים, ריצה, שחייה והליכה מהירה. (4)

הקפדה על תזונה נכונה

תזונה נכונה מסייעת לשמור על בריאות העצמות ומגנה על הגוף מפני מחלות רבות, ביניהן אוסטאופורוזיס. ההמלצה היא לצרוך לפחות חמש מנות של ירקות ופירות מדי יום, לאכול דגנים מלאים כמו אורז, שיפון, שעורה ודוחן, לצרוך חלבונים העשירים בסידן כמו דגים, בשר רזה, עוף ללא עור, חלב רזה, יוגורט, מוצרי סויה השומרים על מבנה העצמות, לצרוך חומצות שומן מסוג אומגה 3 הקיימים בדגים כמו סלמון, הרינג ומקרל, ולצרוך שומנים בלתי רווים שקיימים באבוקדו, שמן זית, שמן קנולה, שמן סויה, שמן חמניות, טחינה, אגוזים, גרעינים כמו גרעיני דלעת וחמניות וזרעי פשתן. בנוסף לכך, מומלץ להימנע מצריכה של מזונות המכילים כמות גבוהה של סוכר ולהפחית צריכה של מלח, אלכוהול, קפאין, מזונות מעובדים ומזונות חומציים כמו עגבניות המעלים את הסיכון לבריחת סידן. (4)

נטילת תוסף תזונה קולגן

קולגן הוא חלבון המצוי בגופנו שמהווה 25% מכלל החלבונים בגוף ו-75% מאבן הבניין של העור. קולגן בונה את רקמות החיבור בגופנו כמו עצמות, עור, גידים, שרירים, סחוסים וכלי הדם. (5) החלבון המרכזי בעצמות שלנו הוא הקולגן שמשמש כבסיס לשקיעה של מינרלים החיוניים לשמירה על העצמות כמו סידן וזרחן. (4) עם השנים כמות הקולגן בגופנו פוחתת, ולכן רבים בוחרים ליטול תוספי תזונה המכילים קולגן טבעי שמטרתם לסייע לגוף לייצר קולגן. כך לדוגמה, תוכלו ליטול את אבקת קולגן אסנשיאל. מוצר זה נועד לסייע לשקם את סחוסי המפרקים, מסייע בעצירת תהליכי בריחת הסידן, מסייע בהקלה על כאבי מפרקים, בחיזוק הרצועות והגידים ובגמישות והתנועתיות של הגוף. ניתן לצרוך את האבקה באמצעות ערבוב שלה עם משקה קר או חם פעם ביום. לאבקה אין טעם וריח והיא אינה מכילה סוכר.

צריכת ויטמינים

ישנם ויטמינים רבים התורמים לשיפור בריאות העצמות כמו סידן השומר על מבנה העצמות ומונע נזקים במבנה העצם, מגנזיום החיוני לשמירת חוזק העצמות, ויטמין D האחראי על ספיגת סידן וזרחן במערכת העיכול, ויטמין K השומר על מסה תקינה של עצם ומונע שברים, ויטמין C  המעודד ייצור של קולגן בגוף,  ויטמין A  התורם לספיגת סידן בעצמות, וקבוצת ויטמינים מסוג B  המסייעים להתפתחות תקינה של עצמות הגוף. ניתן לצרוך את הויטמינים האלו במגוון רחב של מזונות. כך לדוגמה, סידן קיים בירקות עליים כגון קייל, כרוב וברוקולי, בסרדינים משומרים, בטחינה ובשקדים. ויטמין K מצוי בעיקר בירקות ירוקים כמו פטרוזיליה, ברוקולי, תרד, תה ירוק, אבוקדו, כרוב ניצנים, חסה ואפונה מבושלת. מזונות העשירים בויטמין C  הם בין היתר פירות הדר, תות שדה, גויאבה, פלפלים, ברוקולי ואננס. ויטמין A  ניתן למצוא בירקות כתומים כמו דלעת וגזר, במוצרי חלב, בביצים, בכבד בקר ובכבד עוף. ויטמינים מקבוצת B  קיימים במוצרי חלב, ביצים, דגים, בשר, ירקות ירוקים וקטניות. ויטמין D אפשר למצוא במוצרים כמו חלב, גבינות, מעדני חלב, גלידות ויוגורטים. יחד עם זאת, לא תמיד אפשרי להגיע לרמת צריכה מספקת של ויטמינים ממקורות תזונתיים. לכן, רבים בוחרים ליטול תוספי תזונה של ויטמינים וכך להעניק לגוף את אותם ויטמינים החיוניים לשמירת בריאות העצמות. (4)

לסיכום

שברים עצמות הם תופעה שעשויה להתעצם עם הגיל בשל בריחת סידן. למרבה השמחה, ישנן מגוון רחב של דרכים טבעיות למנוע את היווצרות השברים כמו נטילת תוסף קולגן. תוסף זה יסייע לחיזוק העצמות ויאפשר לכם לצמצם את הסיכון לשבר. בנוסף לכך, חשוב להקפיד על תזונה נכונה הכוללת ויטמינים ומינרלים וביצוע פעילות גופנית סדירה. כך תוכלו ליהנות מאורח חיים בריא ומאוזן ולשמור על עצמות הגוף שלכם.  

מקורות:
(1) (2) (3) (4) (5)