ביוטי, תוספי תזונה

טיפול טבעי בפצעונים: הדרכים והשיטות שעובדות

בחורה עם פצעונים על הפנים

הופעת פצעונים על הפנים היא תופעה שכיחה במיוחד שלא פוסחת כמעט על אף אחד, בעיקר בגיל ההתבגרות אך גם בגילאים מבוגרים יותר, בעקבות שינויים הורמונליים, הריונות, ועוד. כל אחד יכול לחוות את הופעה באופן שונה, לעתים בהיקף גדול יחסית לאורך זמן, ולעתים פצעונים אחדים בתקופות מסוימות. גם אחרי שהם נעלמים, הפצעונים לא עוזבים אותנו לתמיד ואפשר לחוות אותם שוב ושוב. למה זה קורה? מה גורם לפצעונים להופיע על הפנים שלנו מלכתחילה? והאם באמת יש טיפול טבעי בפצעונים? על כך במאמר הבא.

מה גורם לפצעונים להופיע? 

הופעת הפצעונים נגרמת בגלל סיבות רבות, חלקן קשורות בתזונה, חלקן בהרגלים ובאורח החיים וחלקן בבריאות הנפש והגוף שלנו.

שינויים הורמונליים – אחת התופעות העיקריות להופעת פצעונים. השינויים ההורמונליים משפיעים על מראה העור ועל הופעת הפצעונים התת עוריים שהופכים לאחר מכן לאקנה על העור.
תזונה לקויה – צריכה של מזון עתיר סוכר או שומן כדוגמת צ'יפס, שוקולד, פיצוחים למיניהם ועוד, משפיעים באופן ישיר על מראה העור, ויכולים לגרום להצטברות של שומנים באזורים שבהם קיימות בלוטות חלב, שמפרישות שומנים גם כך.
מתח נפשי מתח וסטרס יכולים לגרום להופעת פצעונים על העור. השפעות הנפש על הגוף מתבטאת בהרבה מאוד היבטים, ובשילוב עם הסעיפים הקודמים יכולים להשפיע על מראה העור ובריאותו.

מזג האוויר – מזג אוויר לח והזעה מרובה יכולים לגרום להופעה של פצעונים, בעיקר אם לא מקפידים על ניקוי תדיר ושגרת טיפוח קבועה.

שימוש בתרופות – צריכה של תרופות כמו סטרואידים או אנטיביוטיקה יכולה לגרום לשינויים הורמונליים בגוף או לתופעות לוואי, שיגרמו להופעה של פצעונים.

מחסור בחלבונים או וויטמינים שונים – העור שלנו בנוי מחלבונים וסיבים שונים, ובפרט חלבון הקולגן שמרכיב כ-80% מהרכב העור שלנו. הקולגן אחראי על מראה עור בריא וקורן, ועל הגמישות ואפקט המתיחה של העור. הגוף שלנו מייצר אותו באופן טבעי, והחל מגיל 25 ואילך קצב הייצור יורד בהתמדה ויש לכך השפעה על בריאות העור. ללא הקולגן, העור יהיה מתוח פחות, בטווח הארוך יופיעו קמטים, תהיה לכך השפעה על רמת הלחות בעור והאיזון הכללי שלו. לקולגן תפקיד חשוב גם בשיקום העור לאחר נזקים שונים, ולכן הוא חשוב גם בטיפול בפצעונים ובסימנים שהם משאירים על העור לאחר מכן.

שימוש לקוי בתכשירי טיפוח – יש להתאים את תכשירי הטיפוח לסוג העור ולצרכים האישיים. שימוש בתכשירים לא מתאימים יכול לגרום להחמרה במצב העור, להפרשה מוגברת של שומנים או לחילופין להזין את העור בכמויות שומן גבוהות כאשר העור שומני גם כך. יש להקפיד על ניקיון תדיר להסרה של תאים מתים, לכלוך ושאריות איפור כדי שהעור יוכל להתחדש ולהתרענן, וגם כדי למנוע זיהומים ופגיעה בבריאות העור, העיניים והשפתיים.

ומה אומרת הרפואה הסינית בנושא? 

על פי הרפואה הסינית, מקור הפצעונים הוא בעודף חום בגוף שגורם לדלקתיות בעור. מדובר בעודף של חום שנגרם כתוצאה מהרגלי תזונה הכוללים אוכל חריף או שומני, מזג האוויר, מצב נפשי או חוסר איזון במערכת העיכול. עודף החום פוגע בזרימת הדם ובהליכי חילוף חומרים, וגורם להזנה לא מספקת של העור.

השיטות לטיפול טבעי בפצעונים 

שינוי תזונה כטיפול טבעי בפצעונים

שינוי הרגלי התזונה יכולים להטיב מאוד עם בריאות העור. מומלץ להקפיד על ארוחות סדירות בשעות קבועות, ולהרכיב תפריט מאוכל מזין ובריא כמו פירות וירקות, וירוקים בפרט. כדאי להחליף את מוצרי הקמח בקמח מלא, כמו פסטה מלאה או לחם מקמח מלא. כדאי להימנע ממזון עתיר שומן, סוכר ונתרן, ממוצרי בשר, מאוכל חריף, מאוכל מטוגן, וגם מאלכוהול. את הארוחה האחרונה יש לאכול לכל הפחות 3 שעות לפני השינה. יש להקפיד על שתיית מים מרובה, לפחות כ-10 כוסות ביום.

אז מה כן יעזור לטיפול בפצעונים? 

סיבים תזונתיים – מרכיב תזונתי שניתן למצוא לרוב בקטניות, בפירות ובירקות שונים, במוצרי קמח מלא (כמו לחם מלא, אורז מלא ופסטה מלאה) ובאגוזים. הסיבים התזונתיים תורמים לתפקוד מערכת העיכול, לריקון מעיים וקיבה מהיר יותר ולסילוק פסולת מהגוף באופן יעיל יותר.
אומגה 3 – לאומגה 3 תכונות אנטי דלקתיות, ועל כן הוא מסייע בטיפול נגד תופעות דלקתיות, כמו חצ'קונים.

מזונות המכילים ויטמין C – וויטמין C בעל תכונות אנטי דלקתיות ועל כן מהווה דרך מצוינת לטיפול בחצ'קונים. נוסף על כך, לוויטמין C תפקיד משמעותי בייצור הקולגן, חלבון שמרכיב כ-80% מהרכב העור ואחראי על מראה עור בריא, על גמישות, רמת הלחות ואפקט המתיחה של העור. מחסור בקולגן יכול להתבטא במראה עור לא חיוני, בהופעה של קמטים ולעתים גם ביובש. החל מגיל 25 בערך, ייצור הקולגן בגוף יורד באופן משמעותי ולכן כדאי להעלות באופן יזום את כמות הקולגן בגוף באמצעות תוספי התזונה של קולגן פלוס. 

מזונות מבושלים – מומלץ לצרוך אוכל מבושל לצד פירות וירקות טריים, כדי להקל על תהליך העיכול.
לצרוך מזונות קלים לעיכול – כדאי לאכול מזון קל יותר לעיכול כדי להקל על תהליכים במערכת העיכול, לדוגמה: מלפפון, מלון, אבטיח, בטטה, תאנים, צימוקים, שומר, ועוד. כדאי להתמקד גם בכאלו שיכולים לקרר במעט את הגוף כמו אבטיח או מלון.
שתיית מים – יש להקפיד על שתייה מרובה של מים לאורך היום, לקירור הגוף, להגברת הלחות ולחילוף חומרים יעיל יותר.

טיפול טבעי בפצעונים באמצעות צמחים שונים

צמחים שונים וצמחי מרפא בפרט שימשו במשך מאות שנים כאמצעי לטיפול בבעיות עור, ומהווים טיפול טבעי בפצעונים בפרט. יש צמחים שמתאימים לטיפול חיצוני על גבי העור, ויש צמחים שמתאימים לטיפול פנימי, בצורת כמוסות או נוזל. לשימוש חיצוני יוכלו להתאים שמן לבנדר או שמן עץ התה (במקרה של שמן עץ התה יש לעקוב אחר הוראות היצרן ולמהול את השמן החזק בעת הצורך), קמומיל ואלוורה. במקרה של שימוש פנימי, יוכלו להתאים כורכום, אלוורה ועוד.
באמצעות מרכיבים טבעיים וצמחי מרפא, אפשר אפילו להכין תכשיר ביתי וטבעי לטיפול בפצעונים. לאחר ניקוי יסודי של העור באמצעות סבון פנים עדין, ניתן להשתמש בכ-2-3 טיפות של שמן עץ התה מהולות במעט מים או במי לבנדר או בשמן אתרי לבנדר, ולהניח על הפצעים בעדינות באמצעות קיסם אוזניים. מומלץ למהול את שמן העץ התה ולא להניח אותו על העור כפי שהוא, משום שהוא שמן מרוכז וחזק שיכול לגרות את העור ללא מהילה. ניתן גם ליצור תמהיל שמנים אתריים לטיפול בחצ'קונים כמו שמן אובליפיחה, שמן קלנדולה, שמן שקדים, ועוד רבים.

לסיכום: 

פצעונים הם בהחלט תופעה מציקה ומטרידה, אך קבלו טיפ קטן מאיתנו: תעשו לעצמכם טובה ואל תגעו או תחטטו בפצעונים עם הידיים, אל תנסו לפוצץ אותם ואל תגעו בהם כלל למעט בזמן טיפול בהם. חיטוט בפצעים יזיק לעור עוד יותר, יעכב את הליך ההחלמה של הפצע, עשוי לגרום לזיהומים ולצלקות או פיגמנטציה לאחר החלמת הפצע. אם החלטתם לטפל בפצעונים, נסו קודם כל למצות את הדרכים הטבעיות לפני שפונים לטיפולים על בסיס כימי. ייתכן ששינוי קל בתזונה ישפר את מצבכם פלאים, ולא רק בתחום האקנה, אלא יתרום לבריאות הכללית וימנע בעיות בריאותיות בעתיד.