כללי

איך מתמודדים עם דלקת מפרקים?

דלקת מפרקים היא שם כולל לכמה סוגים של מחלות זיהומיות או ניווניות במפרקים, והיא עלולה להיגרם כתוצאה משחיקה של המפרקים לאורך זמן (מאוד נפוץ בקרב מבוגרים), עומס יתר על האזור או מחלות רקע אחרות. הדלקת מלווה בתסמינים כמו כאבים, נפיחות באזור המודלק, עור חם ואדום מעל לדלקת, הגבלה ביכולת התנועה ובמקרים מסוימים, גם חולשה ועייפות כללית. מחלה זו, היא מחלה כרונית שפוגעת באיכות החיים ואף בביטחון העצמי של המטופל, מאחר ובחלק מהמקרים הדלקת גורמת גם לשינוי במראה החיצוני. עם זאת, על אף הכאב והקושי הרבים שמלווים לדלקת המפרקים, ניתן לשפר את איכות החיים ולהקל במעט על הסבל שהיא גורמת. על כך נרחיב בהמשך המאמר.

ממה נגרמת דלקת מפרקים?

דלקת מפרקים, או דלקת פרקים (הכוונה לאותה המחלה עם אותם התסמינים), מחולקת לשני סוגים עיקריים של דלקות – דלקת מפרקים שגרונית ודלקת מפרקים ניוונית. כל מחלה מתחילה מסיבה מעט שונה, ויש להן תסמינים די דומים אך גם כמה תסמינים שייחודיים לכל אחת מהן.

דלקת מפרקים ניוונית

זהו הסוג הנפוץ יותר של דלקת מפרקים, ובה כנראה יחלו לא מעט אנשים בגילאים מתקדמים. הדלקת הזו מאופיינת בשחיקת הסחוס, ומתבטאת בהגבלת התנועה ובכאב מקומי. דלקת מפרקים ניוונית נפוצה מאוד בקרב האוכלוסייה, בעיקר המבוגרת, וכל אחד עשוי לסבול מדלקת שכזו במהלך חייו לפחות פעם אחת. ניתן להתמודד עם הדלקת הזו באמצעות טיפול, והסיכויים שלה לחלוף הם גבוהים יותר מדלקת פרקים שגרונית.

דלקת פרקים שגרונית

דלקת הפרקים השגרונית היא דלקת כרונית, שנגרמת כתוצאה מכך שהמערכת החיסונית שלנו תוקפת את הגוף עצמו (במקום חיידקים או זיהומים). תקיפה זו עשויה לגרום לדלקת פרקים בידיים או ברגליים, אך יכולה להתבטא גם באזורים אחרים ואפילו להשפיע על איברים פנימיים כמו הלב או מערכת הנשימה. אחד התסמינים המקשים ביותר על אורח החיים של הלוקים בה הוא מגבלה משמעותית בתנועה, בעיקר בשעות הבוקר ולאחר שנת לילה, כלומר לאחר כמה שעות ללא תזוזה. הדלקת הזו תימשך לכל החיים מרגע שהתפרצה בגוף, והמטופל עשוי לחוות תקופות קלות יותר של "דלקת רדומה", כלומר ללא תסמינים או תסמינים קלים בלבד, כמו כן הוא עשוי לחוות תקופות קשות יותר המלוות בכאב רב, הגבלה בתנועה, חום ואודם של העור ועייפות כללית לאורך היום.

הסיבות להיווצרות התופעה הזו אינן ידועות, אך יש כמה תיאוריות שעשויות להסביר את המצב. ההנחה הראשונה היא שכנראה מדובר בתוצאה של זיהום, והוא זה שאשם בכך שהמערכת החיסונית תוקפת את הגוף. ההנחה השנייה היא שמדובר בנטייה גנטית מולדת של כל אדם. ההנחה השלישית היא שמדובר בהשפעה סביבתית, כמו עישון והנזקים שהוא גורם לטווח הארוך. אחת הדרכים להתמודדות עם הדלקת השגרונית היא עיסוק מתמיד בספורט. כושר גופני ופעילות גופנית על בסיס קבוע יכולים להקל על תסמיני הדלקת, לצד טיפול נכון וליווי של רופא. שימוש בקולגן לספורטאים הוא אפשרות אחת לטיפול משלים בדלקת הפרקים, בעיקר לספורטאים הסובלים מהדלקת ומעוניינים להמשיך לעסוק בספורט לצד הקלה בתסמיני המחלה.

מהי דלקת מפרקים נודדת?

דלקת מפרקים נודדת היא דלקת המאופיינת במעבר של הדלקת ממפרק למפרק. התסמינים הם דומים לכל מה שכבר צוין, אך ככל הנראה המפרק הפגוע יוכל להחלים ולחזור לתפקוד רגיל לאחר החלמה.

מהם התסמינים לדלקת מפרקים?

לדלקת מפרקים כמה תסמינים עיקריים ובולטים, וכאשר הם מופיעים יש לפנות לרופא בהקדם האפשרי. לאחר אבחון של רופא עם הופעת התסמינים, יש לבחון את דרכי הטיפול האפשריות (עליהן נרחיב בהמשך). התסמינים הידועים הם:

  • כאבים מקומיים במפרק וכאב במגע עם העור מעל למפרק הפגוע.
  • חום ואודם של העור, ולעתים גם חום בכל הגוף אם מדובר בזיהום כמקור הדלקת.
  • עייפות כללית וחולשה.
  • נפיחות מקומית מעל המפרק הפגוע.
  • במקרים מסוימים יתכנו שינויים במראה החיצוני.

כפי שנאמר, רצוי לפנות בהקדם לרופא עם הופעת אחד או יותר מהתסמינים. יש לציין שלא כל כאב במפרקים בהכרח מעיד על דלקת מפרקים, ומי שיקבע את מקור הבעיה הוא רופא בלבד, לאחר ביצוע בדיקות מתאימות. גם את הטיפול אין לבצע באופן עצמאי, אלא רק לאחר אבחון של רופא, ייעוץ והתאמת טיפול באופן אישי לכל מטופל.

איך קולגן פלוס מסייע לדלקת מפרקים?

הקולגן הוא חלבון שמהווה אחוז נכבד מגוף האדם, והוא אחד המרכיבים העיקריים שאחראים על חוזק השיער והציפורניים, לחות וגמישות העור, קשור גם ברקמות חיבור בגוף כמו גידים, עור וכלי דם המאפשרים את התנועה והגמישות. הקולגן גם מסייע בבנייה ובשיקום של הסחוס, ובכך הוא יכול לסייע בשיקום הסחוס שנפגע על ידי דלקת המפרקים ולהקל על התסמינים שלה. נוסף על כך, הוא מסייע בעצירת תהליכי אוסטיאופורוזיס (תהליכי בריחת סידן), תופעה הנגרמת כתוצאה מדלקת פרקים. אבקת קולגן פלוס אסנשיאל המכילה כמות גבוהה במיוחד של קולגן בתוספת ויטמין C, נועדה לסייע בהתמודדות עם תסמיני הדלקת, הקלה על כאבים, שיקום הסחוס שנפגע, חיזוק המערכת החיסונית, הקלה בהגבלת התנועה ושיפור הגמישות. שימוש באבקת קולגן מומלץ לסובלים מדלקת פרקים, לספורטאים פעילים ולאוכלוסייה בוגרת וקשישים.

אילו טיפולים טבעיים נוספים יכולים לעזור לדלקות פרקים?

בדלקת המפרקים ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי (שירשם ויינתן על ידי גורם רפואי מוסמך בלבד) ובאמצעות אבקת קולגן, אך ניתן גם להתמודד עם הדלקת בעזרת אמצעים טבעיים כמו תזונה נכונה או תרופות סבתא שונות. קשה לקבוע בוודאות אם אמצעים אלו יביאו לשיפור משמעותי, אך הם יוכלו לסייע, ולו במעט, בהתמודדות עם המחלה.

  • תזונה נכונה – צריכה של מזון בריא המועשר בוויטמינים ומינרליים, ובעיקר תכונות אנטי דלקתיות, יכולה להקל על הדלקת. כדאי להימנע ממזון עתיר סוכר או שומן רווי (אלא אם כן מדובר במקורות טובים לשומן כמו אבוקדו או שמן זית), מפחמימות ריקות וקמח לבן. כדאי גם להימנע מצריכת מזון שיעודד עלייה ברמות החומציות כמו בשר או ירקות בעלי רמת חומציות גבוהה כמו עגבניות.
  • תוספי תזונה – חוץ ממוצרי הקולגן המומלצים, תוספי תזונה שונים בעלי תכונות אנטי דלקתיות או נוגדי חמצון יוכלו גם הם לעזור בהתמודדות עם הדלקת.
  • תרופות סבתא שונות יוכלו גם הן לסייע במעט, בעיקר בגלל מרכיבים טבעיים המכילים תכונות אנטי דלקתיות או נוגדות חמצון, כמו צריכה של קינמון, כורכום, שמן דגים או שמן זית.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית על בסיס קבוע תוכל להקל על תסמיני הדלקת, בהמרצת הדם, הפעלת המפרקים על בסיס קבוע ומניעת ניוון נוסף של האזורים הפגועים, וגם שמירה על מצב רוח חיובי שחשוב לא פחות בהתמודדות עם התסמינים והכאב.

דלקת המפרקים היא עניין שלא כדאי להזניח, בעיקר בגלל התסמינים המתלווים אליה וגם בגלל הנזק לטווח ארוך שיכול להיגרם ללא טיפול צמוד. חשוב לזכור כי דלקת המפרקים יכולה להופיע בכל גיל, וכדאי להיות ערניים לסימנים חשודים, לכאב, ולהקשיב לגוף כשהוא מנסה לסמן אותות מצוקה. האם יש הבדל בין דלקות מפרקים לכאבי פרקים? התשובה היא כן ולא, מאחר ודלקות פרקים מלוות בכאבי פרקים, אך כאבי פרקים לא בהכרח מעידים על הופעתה של דלקת פרקים. תדעו באופן מוחלט כיצד לנהוג לאחר שתפגשו רופא, תיבדקו ותאובחנו בהתאם. כך גם תוכלו לקבל טיפול מתאים, להוסיף טיפול משלים במקרה הצורך ולהתמודד עם המחלה באופן היעיל והחיובי ביותר שתוכלו. רק בריאות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *