ביוטי

הזדקנות העור – מדוע זה קורה ואיך ניתן לעכב את התהליך?

אישה באמבטיה

הזדקנות העור היא תהליך הדרגתי שקורה כמעט אצל כל הנשים והגברים. זו תופעה טבעית שתלויה בהרבה מאוד סיבות, שחלקן כלל אינן בשליטתנו. יש כאלו שרואות את הקמט הראשון כבר בעשור השלישי או הרביעי לחייהן, ויש נשים שהקמט הראשון יצוץ אצלן רק בגילאים מאוחרים יותר, בעיקר בגלל גנים משובחים יותר או פחות ואופן ניהול אורח החיים. תהליך הזדקנות העור לא תמיד משפיע על איכות חיינו או על הבריאות שלנו, אך לעתים מדובר בבעיה של ממש עבור חלק מהאנשים, הן מבחינה אסתטית והן מבחינת התפיסה החברתית שקושרת את הופעת הקמטים לזקנה. נשים רבות לא מעוניינות להשלים עם המציאות הזו, ולכן מחפשות דרכי מניעה או טיפול בהופעת הקמטים. במאמר הבא נסביר את התופעה המוכרת וננסה להבין למה העור שלנו מזדקן ומאבד מהמראה הגמיש והמתוח לאורך השנים.

מה גורם להזדקנות העור?

הזדקנות העור תלויה בראש ובראשונה בגנים שאנחנו נולדים איתם. הגנים משפיעים על תחילתו של תהליך הזדקנות העור והקצב שלו. סיבה נוספת שמשפיעה לא פחות על תהליך הזדקנות העור הוא ניהול אורח החיים. הרגלי התזונה שלנו משפיעים על מראה העור, הרגלי עישון תורמים באופן דרמטי להאצת הזדקנות העור, כושר גופני על בסיס קבוע יכול לשפר את מראה העור, ומצב נפשי ירוד וסטרס תמידי יכול להשפיע לרעה על מראה העור בטווח הארוך. אלו גורמים עיקריים בהשפעה על מראה העור וקצב ההזדקנות שלו, אך חשוב לדבר גם על מרכיב חשוב לא פחות: חלבון הקולגן. חלבון הקולגן מהווה 80% ממרכיבי העור שלנו, והוא החלבון שאחראי, בשילוב עם חלבונים נוספים, על גמישות העור, היציבות והרכות שלו. הגוף שלנו מייצר חלבון קולגן באופן טבעי בערך עד תחילת שנות השלושים והחל מתקופה זו, קצב וכמות ייצור הקולגן יורדים בהתמדה. ככל שייצור הקולגן בגוף פוחת, כך יתקדמו הליך הזדקנות העור והיווצרותם של הקמטים. לקולגן קשר ישיר להליך הזדקנות העור, ויכול להשפיע על בריאותינו גם בתחומים אחרים.

טיפים למניעת הזדקנות העור:

תחום הקוסמטיקה והאסתטיקה התפתח באופן דרמטי בשנים האחרונות. בשוק קיימים טיפולים ותכשירים שמבטיחים להצעיר את מראה העור, אך יש פעולות פשוטות שאפשר לבצע באופן עצמאי כדי למנוע את הופעת הקמטים בטווח הארוך.

  • אבקת קולגן – את הקולגן ניתן לצרוך בכמויות קטנות ממזון, אבל הוא לא בהכרח יגיע למערכת הדם ולשכבות העור השונות בגלל ספיגה לא יעילה. כדי לצרוך כמות קולגן מספיקה שתיספג בגוף באופן יעיל, כדאי להשתמש באבקת קולגן. היתרון של אבקת הקולגן של חברת קולגן פלוס הוא שהאבקה מכילה את כמות הקולגן המדויקת למניעת קמטים והזדקנות העור. בנוסף, המוצר מכיל את כמות הקולגן הגבוהה ביותר בשוק היום, בתוספת פטנט לספיגה מהירה ויעילה יותר בגוף.
  • מוצרי טיפוח עם קולגן – קיימים היום הרבה מוצרי טיפוח המכילים קולגן בשוק הקוסמטיקה, וחשוב לבדוק את כמות הקולגן שכל מוצר כזה מכיל. לכמות הקולגן במוצר חשיבות מכרעת עבור היעילות שלו והתוצאות שייתן בסופו של דבר, ולא מספיק שהמוצר רק יכיל קולגן בכמויות מזעריות. חברת קולגן פלוס עבדה קשה במשך השנים וביצעה מחקרים רבים כדי למצוא את הנוסחה המושלמת עבור נשים שמעדיפות מוצרי טיפוח על פני אבקת קולגן, כדי שכל אחת תוכל לצרוך קולגן בדרך שנוח לה.
  • מילוי הקמטים באמצעות חומצה היאלורונית שיטה שתפסה תאוצה בשנים האחרונות. החומצה ההיאלורונית היא מרכיב נוסף שהגוף שלנו מפיק באופן טבעי, והיא אחראית למילוי העור וספיחת לחות. השיטה מבוססת על יכולתה של החומצה ההיאלורונית לספוח לתוכה נוזלים בנפח גבוה, ועל כן משתמשים בה למילוי הקמטים והיא גם מרכיב נפוץ במוצרי טיפוח שמטרתם לספק לחות לעור לאורך זמן. לחברת קולגן פלוס יש אבקת קולגן שמכילה חומצה היאלורונית, פטנט ייחודי שמאפשר ליהנות משני העולמות בו זמנית.
  • טיפולי פנים תחום זה רחב מאוד וכולל בתוכו כמה שיטות טיפול.
  • פילינג הסרה של תאים מתים מהעור באמצעות נוזל או משחה גרגירית. הסרת התאים המתים מאפשרת התחדשות מואצת של העור והגברת זרימת הדם לאזורים המטופלים. השימוש בפילינג עלול לגרום לאדמומיות ולרגישות בעור ולמעשה דרוש זמן החלמה מסוים מהפעולה. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי, אך מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי לבצע את הטיפול באופן יעיל ובטוח.
  • ניתוח מתיחת עור מוכר גם בשם "מתיחת פנים". מדובר בפעולה כירורגית המתבצעת על ידי מנתחים מוסמכים, ובמהלכה נעשית הפרדה של שכבת העור משאר הרקמות בפנים והצוואר. לאחר מכן מתבצעת מתיחה של שרירי הפנים, ובמקרים מסוימים דרושה שאיבת שומן כדי לסיים את הפעולה כך שתתקבל התוצאה הטובה ביותר.
  • לייזר להסרת קמטים – טיפול לא פולשני שמבוצע בשלבים באמצעות מכשירי לייזר. יש כמה שיטות לטיפול בלייזר, אך לרוב השיטה הרווחת היא חדירה לשכבות העור והחדרה של תכשירים שונים למילוי ומיצוק העור או טיפול בבעיה נקודתית. לרוב הטיפול בלייזר לא כרוך בסיכונים או בכאב, ולכן מהווה טיפול מתאים להרבה לקוחות.

הימנעות מהזדקנות העור בדרך טבעית

הימנעו מחשיפה לשמש – אמנם השמש חיונית לנו, אבל חשיפה ממושכת לקרינת השמש יכולה לגרום להזדקנות מהירה יותר של העור. מומלץ לא להיחשף לשמש לזמן ממושך, וכדאי להשתמש בתכשירים להגנה מפני השמש.

שתייה מרובה של מים – שתיית מים חשובה לגוף שלנו ובפרט למראה העור. העור זקוק ללחות תמידית, וגם אם משתמשים בתכשירי טיפוח שמספקים לחות מהצד החיצוני של העור, צריך גם לספק את הנוזלים והלחות גם מבפנים.

שינה טובה ומרובה עם עדיפות לתנוחה על הגב – אנחנו מבלים שליש מהיום שלנו בשינה כדי לנוח, לצבור כוחות וגם כדי לאפשר לגוף שלנו לחדש תאי עור באמצעות מנגנון החידוש הטבעי של הגוף. חשוב לישון באופן רציף כדי לאפשר לגוף להתחיל ולסיים את התהליך, לפחות 7 שעות בלילה. מומלץ לישון על הגב כדי להימנע ממגע ממושך של הפנים עם הציפית, בעיקר משום שעל הציפית יש חיידקים ותאים מתים שנפלו מהעור באופן טבעי בלילות קודמים, שאריות רוק או אבק שמצטבר גם בזמן האחסון של הציפית בארון וגם בזמן השימוש בה.

פעילות גופנית קבועה – פעילות גופנית קבועה שומרת על מסת השריר ועל זרימת דם מהירה ויעילה יותר. זרימת הדם תורמת לחידוש וריענון העור, למתיחת השרירים וליכולת שלהם להישאר יציבים וחזקים לאורך זמן.

פעולות לשחרור לחצים וחרדות – כפי שכבר אמרנו, המצב הנפשי משפיע מאוד על מראה העור. הסטרס והחרדות היומיומיות שלנו מלווים את כל מהלך חיינו ולא תמיד ניתן להימנע מהם לחלוטין, אבל כדאי למצוא את הדרכים להירגע ולשחרר את הלחצים כדי לשמור על איזון נפשי, אורח חיים בריא וגם להימנע מהזדקנות מוקדמת של העור.

תזונה נכונה – התזונה שלנו צריכה להכיל חלבונים, וויטמינים ומינרלים לצד כל אבות המזון כדי לשמור על בריאות הגוף, לשמור על משקל יציב ולהימנע מבעיות בריאותיות שיכולות להיווצר כתוצאה מתזונה לקויה. ניתן ומומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהתאים את התפריט בהתאם לאורח החיים, וגם לשלב את סעיף שתיית המים והפעילות הגופנית על הדרך.

לסיכום:

תהליך הזדקנות העור הוא שלב שיגיע במוקדם ובמאוחר, אבל כיום ניתן לטפל בתופעה, למנוע אותה או לעכב אותה משמעותית. יחד עם ניהול אורח חיים בריא, שמירה על מצב נפשי מאוזן, שחרור לחצים באופן תדיר וצריכה של מוצרי קולגן איכותיים למניעת קמטים, ניתן למנוע את הזדקנות העור עוד לפני שהתחילה ולשמור על מראה עור בריא, צעיר ורענן.